Bilen startar och rullar ut ur garaget. Motorn mullrar till och låter helt som vilken bil som helst. Ett vakande öga kanske ser den särskilda dekalen bak på bilen, som avslöjar att den kör på Ecofuel, men annars finns det inget som skulle avslöja att det här är en gasbil. 

Paret Kajsa Mäenpää och Patrik Sandberg bor i Oravais, och de är lyckliga ägare av en gasdriven bil. 

– Saken är den att vi väntar tillökning, så vi behövde en större bil. Vi sökte efter olika, och många frågade oss om vi funderat på gas, säger Patrik. 

– Så vi tänkte att det lönar sig i längden ekonomiskt, säger Kajsa. 


Paret kör regelbundet till Vasa, och därför var gaspriset en avgörande faktor. 

– Det var det vettiga valet, säger Patrik. 

Patrik Sandberg och Kajsa Mäenpää är stolta ägare av en gasbil.


Paret var nyligen efter bilen till Sverige, och har därför vant sig med bilen. 

– Då vi kör den finns det inget som skulle kunna säga att det är en gasbil. 

Bilen kan tankas på både naturgas och biogas. Naturgasen är i sig fossil, vilket betyder att även om den är ett bättre alternativ än bränsle är den ändå så att säga ur marken. 

– Biogasen å andra sidan framställs ju av sopor, säger Patrik. 


Paret använder sig av en app som visar tankstationerna. Stationerna markeras som gröna på kartan om de erbjuder biogas, vilket erbjuds bland annat i Vörå, på Stormossen och i Jeppo. 

– Faktum är att vi bor på ett bra ställe. Oberoende vart vi ska kommer det gas emot, säger Kajsa. 

Var miljöaspekten också något ni tänkte på? 

– Ja, det är absolut något vi funderade på. Det känns bättre att köra då vi gör något bra, säger Kajsa. 

– Jag arbetar dagtid på Wärtsilä med att utveckla motorer, så därför är utsläppen a och o. Det är absolut renare att köra gasbil. Just nu känns det nästan smutsigt att köra med vanligt bränsle, säger Patrik. 


Gasbilar finns antingen som fabrikstillverkade eller som konverterade, vilket betyder att bilen tidigare var en bensin- eller dieseldriven bil som någon helt sonika bytt motor på. Faktum är att oavsett hur man räknar det är Vörå en väldigt gasbilstät kommun. 

Kenneth Dalkarl, Bernt Svens, Kjell Granfors, Per-Johan Grannas och Mats Krooks sitter i Vörå Biogas ab:s styrelse, och de har faktiskt riktigt nyligen invigt sin tankningsstation mitt på slätten i Vörå. 

 Företaget registrerades 2021. 

Kenneth Dalkarl, Bernt Svens, Kjell Granfors, Per-Johan Grannas och Mats Krooks är styrelsemedlemmarna i Vörå biogas ab.


Varför biogas? 

– Vi har hela tiden varit intresserade av lokal inhemsk energi. Vi har alla en agrar anknytning och därför låg biogasen närmast, säger Grannas. 

Antalet biogasbilar i Vörå växer hela tiden. I juli var antalet gasbilar 50 i Vörå. 

– Orsaken är förstås det dyra bensinpriset, säger Grannas. 

– Biogasen är lokalt producerad. Vi tar den från Jeppo, men tanken är att vi i framtiden ska kunna producera själv, säger Dalkarl. 

Gasen produceras främst av gödsel och gräs, och genom en syrefri rökning lösgörs metanet i materialet. Det är metanet som är guldet i den här ekvationen. 

– Biogasen i sin bästa form är till och med klimatnegativ. Ju mer du kör desto bättre är det för klimatet, säger Grannas. 

Och nu, eftersom en tankstation har kommit till kommunen, ser företagarna att framtiden är ljus. Kunderna kommer dessutom inte bara från Vörå utan från hela landet. 

– Faktum var att jag var och tankade för en vecka sedan, då en annan bil körde upp för att tanka. Nyfiken som jag var frågade jag varifrån de kom, och då visade det sig att de var från Lojo, säger Grannas.


Artikeln ingick i Kommunbladets septembernummer 2022.