Han var dessutom bra på att utveckla bilen. Samma egenskaper ska ge framgångar som stallchef för Toyota. Mäkinen ska leda Toyota mot en comeback i VM-serien 2017. Officiellt har han haft jobbet bara i några veckor, men förhandlingarna började för länge sedan. Toyotas högsta chef Akio Toyoda känner Mäkinen sedan tidigare, då han anlitats för rallylektioner i underhållningssyfte inom företaget. – Orsaken till att just jag valdes lär nog vara att mina tankar gick i samma riktning som hos Toyotagänget. Vi träffades tiotals gånger och i något skede konstaterade de att vi har en modell för hur vi ska agera, säger Mäkinen. Han tvekar inte med att kalla sitt nya uppdrag för ett drömjobb. – Det här är lika unikt som mina fyra VM-guld som förare, säger Mäkinen. – Men jag har massvis med jobb framför mig. Att bygga upp ett vinnande team blir en stor utmaning. Mäkinen körde för japanska stall under nästan hela sin aktiva karriär. Mitsubishi var märket som hjälpte honom till de fyra VM-segrarna och han tävlade även för Subaru och Nissan. Mäkinen har bra koll på hur japaner brukar agera. – Lojalitet är en stor del av den japanska mentaliteten. Beslut övervägs länge och noggrant, men då ett beslut fattats jobbar alla tillsammans mot målet. Jag tycker det är tydliga tag när man jobbar med dem, säger Mäkinen. Allt är inte klart för Toyotas VM-satsning. Till exempel vet Mäkinen inte var stallets basanläggning kommer att ligga. Han har i princip förutsättningar att bygga upp en egen anläggning på sina ägor i Puuppola norr om Jyväskylä, där han haft en rallyverkstad. För tillfället är utrymmet uthyrt till ett dagis. – Där finns 150 barn, så det är nog inte riktigt lämpligt att börja tillverka rallybilar där, säger Mäkinen utan att helt torpedera idén. – Tidtabellen gör ändå att produktionsutrymmena ska vara klara om ett år. Mäkinen uppger att ett planeringsteam ska börja jobba i Jyväskylä i augusti. Tills vidare har Toyota inte kontrakt med några förare. Han finns på plats under VM-rallyt i Jyväskylä för att få koll på vem som kan tänkas vara tillgänglig. Trots att Mäkinen tidigare öst beröm över bland andra Esapekka Lappi betonar han nu att finländare inte kommer att prioriteras, utan att han framför allt är ute efter bästa möjliga förare. Då Toyota fått fram en bil som går att provköra kommer det att ske snabbt, oavsett om det finns några förare. 51-åringen Mäkinen tänker nämligen själv delta i testerna.