Många bedömare var tveksamma till om Toyota kan bli konkurrenskraftigt direkt och även Tommi Mäkinens roll som stallchef ifrågasattes på vissa håll. Mäkinen själv uppger ändå att han räknade med vissa framgångar.

– Vi själva visste nog att allt är möjligt. Jag försökte berätta för grabbarna att vi nog lyckas bara vi jobbar tillsammans. Det viktigaste är att varje teammedlem vet vad vi gör. Lagarbete är viktigast i detta skede, säger Mäkinen till FNB ett drygt dygn före rallyt inleds med en kort specialsträcka inför publik på torsdag kväll.

– Det får inte gå så att en driver saker åt ett håll och resten håller till på annat håll. Med en auktoritär kultur skulle processen inte ha blivit så snabb och flexibel, säger Mäkinen.

Mäkinen, som blev världsmästare då han körde för Mitsubishi, har många arbetare under sig. Toyotas rallystall sysselsätter omkring 120 personer och av dem är 70 procent finländare.

– Ett bra rallystall är antagligen likadant som alla framgångsrika organisationer. Vi har elva olika nationaliteter och det är viktigt att alla förstår åt vilket håll projektet är på väg, säger Mäkinen.

Han uppger att det är viktigt att kunna delegera en tillräckligt stor del av uppgifterna till rätt personer. Att utveckla bilarna är en central, men ändå inte dominant del av verksamheten.

– Det behövs en stor mängd proffs för att få helheten att löpa. Bilen är bara en del av verksamheten. Dessutom finns det produktutveckling och så krävs det en hel del folk för ren logistik, säger Mäkinen.

VM-serien i rally håller ofta till på små orter och kan sällan räkna med speciellt mycket färdig infrastruktur.

– Serviceområdena måste byggas upp från noll överallt. Om man jämför med till exempel formel 1, där depåerna står färdiga, så krävs det verkligt mycket transport av utrustningen. Mängden saker är enorm med tanke på att man bara kör rally i tre dagar, säger Mäkinen.

Stallchefen Mäkinen beskriver sig själv som en människonära ledare som gärna ger sina arbetare mycket frihet under ansvar.

– Den människa som upplever sig ha ett stort ansvar känner sig också viktig. Så länge allt är i skick så hejar jag bara på. Men visst ingriper jag om jag upptäcker att något är fel, säger Mäkinen.

Eftersom en stor del av Toyotas rallyverksamhet finns i Finland ses Jyväskylärallyt som något av en hemmatävling för stallet. Dessutom har stallet bara finländska förare: Jari-Matti Latvala, Esapekka Lappi och Juho Hänninen. Mäkinen tror att stallets mekaniker kommer att lyckas någorlunda med att undvika extra stress, men det kan bli annorlunda för förarna.

– Det är klart att förarna känner mer press. Det är alltid en personlig grej hur mycket det blir. Det vet jag av egen erfarenhet, säger Mäkinen.