Ezpeleta besökte Helsingfors på onsdagen och berättade att tävlingen kan bli av på den bana som håller på att byggas i Itis, som ligger mellan Kouvola och Lahtis.

Dorna Sports har stor makt över VM-serien, men planerna måste också godkännas av det internationella bilsportförbundet FIA.

Senast en VM-deltävling i roadracing kördes i Finland var för uppemot 40 år sedan.

– Vi vill hålla fast vid sportens rötter och traditioner. Det är vad vi är ute efter också med deltävlingen i Finland, som naturligtvis är ett viktigt marknadsområde för oss, säger Ezpeleta.

Han hoppas på att någon finländsk förare ska bli dragplåster för tävlingen. I dagsläget riktas blickarna närmast mot 34-åringen Mika Kallio, testförare i KTM.

– Jag vill absolut vara med. Och jag tror att farten räcker till, också, säger Kallio.

Han har tidigare kört i kungsklassen MotoGP och hoppas kunna göra det även på hemmaplan. Ezpeleta är känd för att ha en viss makt då det gäller förarutnämningarna i de olika stallen, så hans optimism är en god nyhet för Kallio.

– Om det bara är möjligt så försöker vi hitta en ordinarie förarplats för honom. Om inte så ger vi honom säkert ett wild card till hemmatävlingen. Och i hans fall är det frågan om att köra i just MotoGP-klassen, säger Ezpeleta.

Kallio har tävlat i kraft av ett wild card i år. Han slutade på 16:e plats i Tysklands grand prix.

Även Patrik Pulkkinen och Niki Tuuli, som båda tävlat i mindre klasser i roadracing, kan bli aktuella för tävlingen på nybyggda Kymi Ring 2018.

– Vi tittar förstås på alla alternativ, men Mika verkar starkast just nu, säger Ezpeleta.

Tapio Nevala på Finlands motorförbund räknar med 100 000 åskådare för ett grand prix-veckoslut på den nybyggda banan. Enligt Ezpeleta kommer loppet att ordnas i juli eller augusti – sannolikt fem år i rad.