Den nya webbtjänsten Suomi.fi är en genväg till information från olika myndigheter. På fredagen fick Vasaborna bekanta sig med tjänsten och se vad den innehåller.

– Vi var lite negativa när vi kom hit men vi är mycket mer positiva nu. Vi fick en bra presentation. Tjänsten verkar mångsidig och ganska mänsklig, säger Brändöbon Martin Gylling.

Han ger fler exempel på mångsidig.

– Vi hittade till exempel information om årskorten till simhallen. Men man kunde också byta modersmål eller byta namn om man känner för det. Det är också bra att kunna få meddelanden från myndigheter via tjänsten. Då behöver man inte minnas vart man lagt alla lappar, säger Gylling.

Utgångspunkten är att den trespråkiga webbtjänsten ska göra livet lite lättare.

Zoom

Suomi.fi är en ny webbtjänst för myndighetsinformation och -meddelanden. Foto: Cecilia Holmström



– I dag finns väldigt mycket på internet, men det kan vara svårt att hitta saker. Här finns information om olika tjänster, man kan ge fullmakter för olika saker och snart också få meddelanden från myndigheter, säger Tanja Railo, kommunikationsexpert på Finansministeriet.

Hon rekommenderar Suomi.fi i livets alla skeden.

– Tjänsten är bra när man vill lära sig mer om olika saker, till exempel i ett nytt livsskede. Man kanske ska gifta sig, skilja sig, få barn eller bli arbetslös. När man letar information via Google leder länkarna ibland till gamla sidor eller diskussionsforum. Här vet man att informationen är aktuell, säger Railo.

Man kan logga in i tjänsten bland annat med hjälp av sina nätbankskoder. Väl inne kan man kontrollera sina egna uppgifter i olika register, till exempel befolkningsregistret, bil-, körtkorts- och båtregistret.

Zoom

Tanja Railo från Finansministeriet beskriver Suomi.fi som en tjänst som ska förenkla medborgarnas vardag. Foto: Cecilia Holmström



Under informationsturnén för Suomi.fi träffade Railo häromdagen en person som ville kolla när bilen skulle besiktigas. Det gick bra via Suomi.fi. Men Vasabon Martin Gylling har ett utvecklingsförslag.

– Hoppas de också kan utveckla ett alarm, eller en påminnelse, när besiktningen närmar sig.

Suomi.fi-tjänsten är ännu under utveckling och mycket mer information är på väg dit.

– Vi tar gärna emot respons och utvecklingsförslag. Allt fungerar inte perfekt ännu men tjänsten blir mer mångsidig hela tiden, säger Railo.

Hon betonar att användningen av tjänsten är frivillig.

– Den som fortfarande vill få post på papper kan fortsätta med det. Men de som vill kan i framtiden ta emot meddelanden från myndigheter via tjänsten.