På onsdagseftermiddagen hände det som inte fick hända: De som ringde 112 kunde inte komma fram till Vasa nödcentral.

På onsdagskvällen var problemet fortfarande inte åtgärdat. Ingen visste heller vad som låg bakom.

– Vi undersöker felet för tillfället. Teknisk personal är på plats, säger Kari Pastuhov, chef vid Vasa nödcentral.

Sent i går kväll hölls ett möte, där uppgifter om orsakerna väntades.

Felet upptäcktes tjugo före tre på eftermiddagen och berörde hela Vasa nödcentrals område, vilket innebär stora delar av Mellersta Finland. Då lyckades tekniken rätta till det men sedan slogs hela systemet ut.

Vasa nödcentral sände snabbt anställda till Björneborgs nödcentral, dit nödsamtalen kopplades, för att underlätta situationen. Många anställda vid Björneborgs nödcentral fick också länge arbetsskiften.

Tanken är också att dagens morgonskift sänds till Björneborg, säger Pastuhov.

Ni tror alltså inte att felet åtgärdas förrän då?

– Nej, troligen inte. Vi undersöker för tillfället elsidan och telefonsidan. Det är de faktorerna vi är intresserade av nu.

Vad händer då om jag som svenskspråkig nu ringer till nödcentralen och når Björneborg?

– Just därför har vi sänt personal från Vasa för att underlätta situationen. Vi har sett till att vi har en jämn språkfördelning. Det är alltså inget ni behöver oroa er för.

Nödcentralen hade beredskap för att liknande kunde hända, menar Pastuhov.

– Det här är normala arrangemang för oss. Det viktigaste just nu är att se till att hjälpen når fram i tid.

För Österbottens räddningsverk innebär detta en viss fördröjning.

– Eftersom samtalen först kopplas till Björneborg innan larmet når oss kan det vara en viss fördröjning, säger Tarmo Nevala, jourhavande brandmästare.