För tre veckor sedan kapsejsade Finnpilots lotsbåt L242 utanför Borgå. Den sjönk under räddningsoperationen och de två båtförarna ombord omkom.

Den 15 meter långa båten har bärgats och utredningen har kommit en bit på vägen. Till exempel står det klart att lotsbåten och fartyget inte kolliderade.

I stället verkar det som att olyckan orsakades av en kombination av sjögång samt bakvågor och kraftiga strömmar från det girande fartyget. Det ledde till att lotsbåten kantrade kraftigt och lade sig helt på babord sida, med 90 graders lutning.

Så låg den en stund varefter den gick helt runt och blev flytande med bottnen uppåt.

Zoom

En lotsbåt, identisk med olycksbåten, är i Karleby på motorbyte. Kewatec har byggt tolv lotsbåtar av denna modell, hälften till Sverige och hälften till Finland. Foto: Santeri Jutila



Båten var byggd i Karleby, vid Kewatec Aluboats varv. Vd Jens Ahlskog konstaterar att de två kutterförarna, som befann sig i hytten, troligtvis skulle ha haft större möjligheter att klara sig utanför den eftersom de hade räddningsdräkter på sig.

– Många har lyft fram att det kan ha funnits luftfickor, men sådana fanns nog inte i hytten. Den hålls inte luftttät utan har ett väldigt effektivt ventilationssystem för att undvika igenimmade rutor. När båten hamnar upp och ned kommer vatten in genom ventilationsöppningarna, konstaterar Jens Ahlskog.

Brittiska sjöräddningsbåtar ska klara av att sjösättas upp och ned och sedan vända sig av sig själva.



Så höga krav ställer man inte på lotsbåtar i Norge, Sverige och Danmark där Kewatec har sin viktigaste marknad. I stället ska de ska räta upp sig vid en lutning på 60 grader, enligt designkategorikravet.

– Men våra båtar klarar mer än så; till och med 75 grader, säger Jens Ahlskog.

Han berättar att dödsolyckan, som är den första med företagets båtar, har varit chockartad för hela personalen.

– Den har berört varje anställd väldigt hårt. Folk här frågar sig om de har gjort något i sitt jobb som bidragit till olyckan.

Olyckan har berört varje anställd väldigt hårt.
Jens Ahlskog
Vd på Kewatec Aluboat


Men så här långt talar inget för att det var något fel med båten, enligt Jens Ahlskog. Varken det svenska, norska eller finska lotsväsendet har satt sina planande lotsbåtar i användningsförbud. Många av dessa är byggda i Karleby och man litar fortfarande på båtarna.

Jens Ahlskog är ändå övertygad om att olyckan kommer att få följder, men på ett mer allmänt plan:

– Jag tror att lotsbåtarna kommer att få särskilda föreskrifter i regelverket vilket de inte har i dag. De byggs nu som vanliga yrkesbåtar, utan att ta i beaktande att de befinner sig nära stora fartyg i extrema förhållanden. Olyckan har belyst hur farligt det är att lotsa.

Zoom

Lotsbåtarna byggs med personalens säkerhet och bekvämlighet i beaktande, säger Jens Ahlskog. Motorrummet är stort och lättillgängligt. Foto: Santeri Jutila


Olyckan har belyst hur farligt det är att lotsa.
Jens Ahlskog
Vd på Kewatec Aluboat


Är det då inget alternativ att gå tillbaka till de långsammare och tyngre, men tryggare lotskuttrarna? Knappast, säger Jens Ahlskog:

– Det är som natt och dag att jämföra en planande båt med en kutter. Det handlar om tidsåtgång och bränsleförbrukning. Man hinner göra betydligt fler lotsningar med en snabbgående planande båt. I Norge har man inte ens kuttrar då man inte har is.

Exakt vilka förändringarna blir kan Ahlskog inte sia om ännu. Men på Kewatecs planeringsmöten har man redan lagt fram idéer:

– Även om kunden inte kräver att båten ska klara sig upp och ned så har det här satt i gång tankarna. Kan vi göra luftkanalerna på ett annat sätt eller ha fler utrymningsvägar? Olyckan kommer garanterat att påverka hur vi bygger båtar framöver. Jag anser att vi inte bara ska överträffa regelverken utan också aktivt vara med när de utformas.

Just nu går det mycket bra för Kewatec. Man har en tio miljoner euros orderstock som sträcker sig mot slutet av nästa år, och förfrågningarna droppar in som förut.

– Skulle vi bygga konsumentprodukter så vore det här oerhört katastrofalt. Men vi säljer till myndigheter och varje upphandling föregås av en grundlig utredning. Olyckan är inte väldigt kritisk för vår verksamhet. Tvärtom kommer den att göra att vi bygger ännu säkrare båtar i framtiden.

Zoom

En 18-meters lotsbåt från Kewatec ska precis lyftas för transport till Norge. Foto: Santeri Jutila


Kewatec Aluboat

  • Grundades år 1998. Specialiserat på aluminiumbåtar för yrkesbruk. Kunder finns inom räddningsverket, polisen, lotsning, gränsbevakning, oljeindustrin och passagerartrafik.
  • De flesta båtarna är planande och i storleken 10-24 meter. I dagsläget bygger man cirka 15 båtar per år.
  • Lotsbåtar har man byggt sedan år 2006.
  • Omsättningen är kring 10 miljoner euro per år. Man har drygt 50 anställda och en del underleverantörer i huset.
  • Största ägare är grundaren Karl-Erik Wargh som äger nästan en fjärdedel. Tallqvist Ab är också en storägare. Kewatec har många småägare; totalt 318.