Det går bra för Hesburger just nu. Fjolårets försäljning ökade med sju procent och bolagets position på den finska marknaden är stabil.
– Vi siktar på att öppna 30 nya restauranger i år, säger vice vd Jari Vuoti på Hesburger.
Den starkaste expansionen sker för tillfället i Baltikum. Hesburger driver redan 50 restauranger i Litauen och bolagets mobilapp har lanserats i Estland och Lettland där den finska snabbmaten har en strykande åtgång. I januari införs appen i Litauen.
Den sammanlagda försäjningen av Hesburgers snabbmat i utlandet uppgick i fjol till 86 miljoner euro, vilket är en tillväxt på 17 procent. Snabbast har tillväxten varit i Litauen där försäljningen ökade med 30 procent i fjol.
Hesburger driver för tillfället restauranger i nio olika länder. Det senaste tillskottet i bolagets internationalisering är den vitryska marknaden där Hesburger öppnade sin första restaurang i fjol..
Ekonomi
9.1.2018
Hesburger expanderar i Östeuropa
Hamburgerkedjan Hesburgers årsförsäljning uppgick till 304 miljoner euro i fjol. Nu satsar veteranen inom snabbmatsbranschen på kraftig expansion i Östeuropa.