Enligt PWC:s undersökning bidrog fjolårets basket-EM med 41,3 miljoner euro till Helsingfors ekonomi. I övriga Finland var effekten två miljoner euro. Hotell och restauranger var de största vinnarna.

Nästan 16 000 utlänningar tog sig till Finland för att följa med EM i höstas. Sammanlagt följde runt 88 000 personer med matcherna på plats.

Arrangemangen får ses som väldigt lyckade – både ekonomiskt och publikmässigt. EM blev en plusaffär med 600 000 euro och besökarna var väldigt nöjda.

Enligt PWC:s undersökning gav EM-åskådarna i snitt vitsordet 4,9/5 för stämningen och 4,6/5 som helhetsbetyg för EM.

– Landslaget och supportrarna har bevisat att Finland blivit ett basketland, säger Ari Tammivaara, generalsekreterare för EM, i ett pressmeddelande.

EM spelades också i Turkiet, Rumänien och Israel. Finland blev utslaget av Italien i åttondelsfinal.