2017 såldes det uppskattningsvis 13 procent mera ekologiska produkter än ett år tidigare, då den övriga dagligvaruhandeln bara ökade med 1,7 procent, skriver föreningen Pro Luomu i ett pressmeddelande. Ekologiska produkter utgör nu ungefär 2,3 procent av livsmedelsförsäljningen.

Intresset för ekologiska produkter har vuxit sig starkare under hela 2010-talet, och på bara fem år har försäljningen gått upp med 50 procent. Färskt kött, frukt och grönsaker och ytterligare ägg är produktgrupper där finländarna gärna handlar ekologiskt. I dag är till exempel omkring 17 procent av äggen som säljs ekologiska.

Marja-Riitta Kottila är verksamhetsledare på Pro Luomu. Hon säger att ekologiskt har blivit en naturlig del av dagligvaruhandeln.

– Bakom den här tillväxten finns såväl en trend bland konsumenterna som en ökad tillgång till nya produkter. Just nu möts de här två faktorerna och resulterar i en ökning av försäljningen, säger Kottila.

2017 fanns det ekologiska produkter att tillgå i nästan alla livsmedelssegment. Störst tillväxt kunde man se inom saft, soppor och varma drycker, speciellt kaffe. Också ekologisk yoghurt, mjölkbaserade produkter och ekologiska mellanmål fick ett försäljningsuppsving.

De största produktgrupperna är ändå frukt, grönsaker och mjölk. De här produktgrupperna står för en tredjedel av all ekoförsäljning.