Vasabladet trotsar utvecklingen i tidningsbranschen och uppvisar en kraftig ökning i antalet läsare.

– Att vi ökat näst mest i hela landet är fantastiskt, säger chefredaktör Niklas Nyberg.

43000
läser Vasabladet dagligen

Vasabladet har nu 43.000 läsare, en ökning med över tio procent på ett år, vilket är landets näst största ökning efter Lapin Kansa. Av de 32 dagstidningar som är med i den nationella medieundersökningen, KMT, som publiceras i dag torsdag har sju tidningar lyckats öka antalet läsare. De flesta minskar.

– Det är roligt att det målmedvetna arbete som vi alla gör på redaktionen också syns i att intresset för att läsa Vasabladet ökar, säger Nyberg.


Arbetet går ut på att skapa kvalitativ journalistik. Det är innehållet som ska intressera.

– Vi tar mer och mer hjälp av data för att vi ska förstå vad läsarna egentligen vill ha.

Fler läser VBL

  • Antalet VBL-läsare är nu 43.000 (pappers- och e-tidningen), en ökning med tio procent på ett år.
  • Österbottens Tidning läses av 30.000, lika många som i fjol.
  • Pohjalainens siffra är 46.000 (- 4,2 procent).
  • Hufvudstadsbladet har 71.000 läsare (+ 1,4 procent).
  • Helsingin Sanomat läses av 688.000 (+ 1,3 procent).
  • Totalt når VBL varje vecka 85.000 läsare i pappersform eller digitalt (räckvidden).

De 43.000 läsarna är de som dagligen läser papperstidningen eller e-tidningen. KMT-mätningen mäter också räckvidden, i praktiken de som nås av VBL i någon form varje vecka. De är 85.000.

– Att ha en stor räckvidd och nå många är inte vårt primära mål, även om vi förstås alltid tycker om att många läser Vasabladet. I huvudsak vill vi göra kvalitetsprodukter till våra betalande kunder och den vägen skapa ett intresse hos nya kunder, säger Nyberg.


Att kvaliteten på innehållet i dag är ännu viktigare än tidigare beror på den allmänna utvecklingen i tidningsbranschen. Antalet papperstidningsprenumeranter minskar i hela landet. Enligt en enkät gjord av Tidningarnas förbund är branschen enig om det. Ur tidningarnas synvinkel krävs då att de i stället får fler digitala prenumeranter.

Utvecklingen i norska och svenska mediehus visar att det är möjligt att kompensera bortfallet i pappersprenumeranter med digitala prenumerationer. Men då krävs det att innehållet ska vara bättre och mer trovärdigt än det man får gratis på nätet.

Där är Vasabladet på rätt väg, konstaterar chefredaktör Niklas Nyberg, och det visar också läsarsiffrorna.

– Det här positiva resultatet ger oss motivation att fortsätta på den inslagna linjen, att vara en högkvalitativ journalistisk kraft både lokalt och regionalt.

– Kraven där ute ökar, och det sporrar oss att ständigt bli bättre, säger Nyberg.


KMT-mätningen visar även hur läsarna tar till sig tidningarnas innehåll. Tre fjärdedelar av läsarna i Finland läser fortfarande sin papperstidning, men andelen minskar. Även de som läser på dator blir färre. Det är mobilen som gäller allt mer, i fjol var de som läser tidningen på sin telefon för första gången fler än de som gör det på datorn.

KMT-undersökningen

  • KMT är den finska förkortningen för Den nationella mediaundersökningen.
  • Tidningsbranschen beställer den via bolaget Media Audit Finland och den utförs av Kantar TNS Ab.
  • För dagstidningarna görs datorstödda intervjuer med 26.000 finländare över 12 år med finska eller svenska som modersmål.
  • Resultatet är ett läsarestimat i hela tusental.