Den finländska kusten erbjuder få ställen som ger upplevelser året runt och lockar internationella besökare. Men ett av dem är Kalle's Inn och det är en orsak till att företaget utsetts till årets reseföretag i Finland.

Det är en jury med representanter för turistnäringen i Finland som valt vinnaren som avslöjades på Supermässan i Tammerfors på fredagen.

Motiveringen lyder: "Företaget har förnyat sig på ett ypperligt sätt de senaste åren, framför allt med glashusen nära havet som har blivit ett favoritresemål för japanska turister. Kalle's Inn har investerat rejält de senaste åren och där finns en vilja att växa och fortsätta investera. Det finns få ställen på kusten som erbjuder året runt-upplevelser för internationella turister och därför anser juryn att Kalle's Inn har pionjäranda."

Zoom

Glashusen är miljonsatsning för Freddi Skott på Kalles Inn. Foto: Linus Lindholm



Miljonsatsningen i glashusen med panoramautsikt över havet har alltså börjat bära frukt. Husen har bokats av företagskunder men får allt mer intresse av privatpersoner. Vd Freddi Skott betonar Kalles Inns särprägel.

– Att vara unik är nyckeln oavsett bransch. Här är naturen unik och den tillsammans med högklassiga tjänster och gourmetmat gör oss till vinnare, säger Skott.

Zoom

Max Jansson Foto: Mikael Nybacka



Max Jansson på Visit Vaasa är stolt över utmärkelsen.

– Det här är ett bevis på att regionen är med i högsta ligan när det kommer till inhemska reseupplevelser. Priset ger synlighet för hela regionen och speciellt för Kvarkens naturvärldsarv.

Utöver äran vinner Kalle's Inn en plats i en nio kvadratmeter stor monter på nästa års resemässa.