Parterna har samarbetat i flera år och köpet ses som ett naturligt nästa steg.

– Transaktionen förbättrar båda bolagens konkurrenskraft eftersom båda parter har sina starka kompetensområden, säger Finferries verkställande direktör Mats Rosin.

– Det här ger Ansgar en möjlighet att utveckla skärgårdstrafiken, säger Ansgars vd Tomas Lindqvist.

En av dessa möjligheter är att ta del av Finferries miljöteknologi.

– Vår nyaste grej är Electra, en färja som har 60 procent mindre koldioxidutsläpp jämfört med tidigare färjor. Det är fruktansvärt stora miljöbesparingar.

Hybridfärjan trafikerar just nu sträckan Pargas-Nagu, men något liknande kan bli på tapeten även på Åland. Den åländska personalen ska även kunna ta del av skärgårdsrederiets utbildningar.

– Vi har en egen simulator där vi utbildar personalen i eco-driving och det står till Ansgars förfogande.

Finlands Skärgårdsrederi ingår i den 100 procent statsägda koncernen Finlands Färjetrafik som av passagerarna är känd under namnet Finferries. Ansgar Ab blir ett intressebolag till Finlands Skärgårdsrederi Ab. Finlands Färjetrafik sysselsätter för närvarande ca 320 personer på 44 landsvägsfärje- och förbindelsebåtrutter runtom i Finland. Ansgar Ab har cirka 30 anställda på tre rutter i Ålands skärgård.