– Resultatet motsvarade inte det vi väntade oss på förra bolagsstämman och vi kom med två vinstvarningar under hösten, något som också visar sig i styrelsens förslag till dividend. Tyvärr är det till stor del Helsingfors-Tallinnlinjens resultat som ligger till grund för bolagets försämrade resultat under 2017, konstaterade Viking Lines styrelseordförande Ben Lundqvist i sitt hälsningstal.

Däremot var han mer än nöjd med ledningens arbete med beställningen av det nya fartyget från Kina som köpts ”till ett mycket förmånligt pris”. Fartyget ska levereras 2020.

Även vd Jan Hanses beklagade att satsningen på katamarantrafiken på Finska viken inte gett förväntat resultat.

– Redan under andra kvartalet i fjol började vi se effekterna av det uteblivna resultatet av trafiken med FSTR (Faster). Under det tredje kvartalet konstaterade vi faktum. FSTR gav oss fler passagerare men konkurrenternas motdrag sänkte prisnivån till en nivå som vi tidigare inte sett.

Efter höstens resultatvarningar gick det bättre och resultatet under det fjärde kvartalet gick på plus och förbättrades jämfört med samma period 2016. I år förutspår vd Hansen bättre resultat.

Aktieägarna får nöja sig med en dividend på 20 cent per aktie för fjolåret som gav ett rörelseresultat på 10 miljoner euro – ett resultat som man vill höja i år. Styrelsen omvaldes och leds som tidigare av Ben Lundqvist.