Trots de röda siffrorna ser Börje Ekholm på framtiden med tillförsikt:

– Det är en tuff marknad men vi ser en positiv efterfrågan på flera marknader. Vi är väl på väg mot de mål som vi satte upp inför 2020, säger han till TT.

Resultatförbättringen bygger på lägre kostnader och att Ericsson bättre lyckas ta betalt för sina produkter än tidigare, något som syns i förbättrade marginaler, lönsamhet på sålda produkter.

– Vi är helt komfortabla med att vi kommer att nå i kostnadsbesparingarna till halvårsskiftet. VI har en plan att ha ett starkare Ericsson om fem år, säger Ekholm till TT.

Detta efter att rörelseförlusten för det första kvartalet slutar på knappt 30 miljoner euro medan analytikerförväntningarna låg på minus 230 miljoner euro. Siffran kan också jämföras med en förlust på 1 miljard euro under motsvarande period i fjol.

Det klart bättre resultatet än förväntat lär skicka upp aktiekursen.

– Ja, det tror jag, framför allt för att åtgärderna man vidtagit börjar visa sig i siffrorna, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Men han konstaterar att bolaget fortsatt har det tufft.

– Krisen är över, men inte faran kanske, säger Bornold.

Försäljningen fortsätter ner, minus nio procent till 4,1 miljarder euro.

– Vi ser att vi har kunnat stärka vår position på marknaden, samtidigt som vi expanderar bruttomarginalen, säger Ekholm.

Under perioden minskade Ericssons personalstyrka med över 3 000 personer. Sedan neddragningarna i juli förra året har bolaget minskat den totala personalstyrkan med nästan 18 000.