Två kilometer innan färjan anlöper hamnen aktiveras systemet som styr färjan automatiskt till kajen. När fartyget ska iväg aktiveras systemet igen och färjan lämnar kajen automatiskt. Systemet ser också till att fartyget håller rätt hastighet.

Wärtsilä är först i världen med att testa ett så kallat autodocking-system. Testerna har utförts i Norge med en 83 meter lång hybridfärja, som ägs av färjeoperatören Norled, utrustad med Wärtsiläs trådlösa laddningssystem. Testperioden inleddes i januari.

Testerna har övervakats av en befälhavare, som haft möjlighet att ingripa om problem skulle uppstå. Men något sådan ingripande har inte behövt ske.

Wärtsilä skriver i ett pressmeddelande att systemet gör det möjligt för fartygets befäl att fokusera mera på händelser utanför styrhytten och därmed förbättra säkerheten och tillförlitligheten för färjeleden.

Risken för mänskliga fel minskar och propellrarna belastas mindre, vilket minskar på slitaget.