I slutet av förra sommaren drog Transportstyrelsen in Nextjets flyglicens, men en tillfällig delades snabbt ut. Bakgrunden var en risig ekonomi där det från myndighetens sida ifrågasattes om flygbolaget skulle klara sina ekonomiska åtaganden.

Nytt kapital från ägarna, banktillskott och en försäljning av flygplan räddade finanserna tillräckligt för att Transportstyrelsen senare under hösten återigen delade ut en permanent flyglicens.

– Vi har löpande fortsatt att följa bolaget och haft en bra dialog, säger Simon Posluk, enhetschef på Transportstyrelsen.

Men nya problem dök snabbt upp.

– Bränslepriserna har stigit, konkurrensen har ökat och så lyckades man inte sälja flygplanen man hade sagt, säger Simon Posluk.

Flygexperten Jan Ohlsson pekar framför allt på det faktum att halvstatliga SAS börjat konkurrera på den viktiga linjen Örnsköldsvik–Arlanda.

– Då drog man, tror jag, undan mattan för Nextjet, säger Jan Ohlsson.

För ett par månader sedan krävde Trafikverket böter av Nextjet eftersom man brutit mot upphandlingsavtalet med Trafikverket.

Men inte ens nu med facit hand säger sig någon av myndigheterna ha kunnat agera annorlunda.

– Vi har agerat så långt vi har haft mandat att agera, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.

Trafikverket sitter nu i möte för att se hur myndigheten på snabbast sätt kan handla upp ersättningsflyg på de berörda rutterna.

Från de drabbade orternas sida är missnöjet stort med myndigheternas agerande.

– Jag hoppas att Trafikverket lärt sig läxan. De måste ställa krav på flygbolagen, det här är inte första gången något sådant här händer, säger Lars Alriksson (M), kommunstyrelseordförande i Gällivare kommun.

Han pekar på att den egna kommunen och andra berörda påtalat problemen för Trafikverket flera gånger utan effekt.