Under intensivövervakningen avslöjades också fem fall där färdskrivaren hade manipulerats. I sex fall avbröts färden helt på grund av att fordonet var i oskick. För dessa förseelser registrerades 66 påföljder. Under övervakningsperioden granskade man också 61 bussar. Tio av dessa fick en påföljd av något slag, meddelar polisen i ett pressmeddelande. Dessutom utdelades 25 påföljder bland annat i samband med säkring av last och 18 förseelser i dokument gällande förare och fordon.

Under de 24 timmar som man utförde övervakningen påträffade man också sex efterlysta personer.

– I jämförelse med den skärpta övervakningen som ordnades vid motsvarande tidpunkt 2017 hade situationen försämrats till exempel beträffande förseelser som gällde fordonens skick, i fjol 44 påföljder och nu 66, berättar polisinspektör Kari Onninen vid Polisstyrelsen.

När det kommer till övervakningen av kör- och vilotider var situationen nästan oförändrad, men situationen är fortfarande oroväckande, meddelar man från Polisstyrelsen.

Övervakningen pågick från onsdagen den 16 maj klockan 6.00 till den 17 maj klockan 6.00. Under övervakningsperioden granskades sammanlagt 1035 tunga fordon. Av dessa var 800 inhemska och 174 utländska. Av fordonen som granskade var 61 stycken bussar. 286 påföljder meddelades till förarna och dessutom gavs 131 anmärkningar. Under övervakningen fokuserade man främst på att kontrollera kör- och vilotiderna, hur lasten är säkrad och fordonets skick. Beträffande bussar granskades trafiktillstånden, yrkeskompetensen och användningen av säkerhetsanordningar.