– Ett jätteproblem för Youtube är att alla har lärt sig att deras innehåll är gratis, säger han.

Youtube Music är tänkt att utmana världsledande aktörer som Spotify och Apple Music. För tio dollar i månaden får varje kund tillgång till en obegränsad mängd annonsfritt musikinnehåll. För ytterligare två dollar öppnas även videoplattformens betaltjänst upp för användaren, som vid lanseringen byter namn till Youtube Premium.

Likt Spotify kommer även Google att erbjuda en annonsdriven gratisprenumeration av musiktjänsten. Men det räcker inte för att utmana Spotify om ledartröjan, anser Lars Nylin.

– Youtube saknar den tydlighet som exempelvis Spotify erbjuder. Den oerhörda mängden innehåll och det enorma bruset som följer har jag svårt att se locka personer fyllda 25 och uppåt, säger han.

Enligt vissa bedömare har nätjättens redan existerande musiktjänst Google Play Music runt 5 miljoner betalande användare. Samma gäller för videoplattformens betaltjänst. Det kan jämföras med Spotify som nyligen meddelade att bolaget nått 75 miljoner betalande prenumeranter.