Landsvägen vid Metviken breddas så att den får fyra filer på en sträcka av cirka 1,5 kilometer och i anslutningen till Brändövägen byggs en planskild anslutning. Också trafikförbindelserna för lätt trafik ska förbättras och bullerskydd kommer att byggas. Det är Skanska Infra Oy som påbörjar byggarbetet i månadsskiftet juni-juli.

Byggarbetet inleds med att fälla träd och röja området och efter det byggs omvägar vid Brändövägens viadukt. Omvägen tas i bruk i månadsskiftet juli-augusti, efter vilket arbetet inleds med att bygga viadukten i korsningen.

Under tiden som bron byggs är korsningen Brändövägen-Alskatvägen stängd för trafik från Gerbyvägens håll och trafiken leds då via anslutningen i Dragnäsbäck. Den lätta trafiken får också tillfälliga arrangemang i området av Brändövägens viadukt.

Zoom

Foto: Grafik/Gunilla Ahlholm


Helhetsskiss över vägarbetet.

Brändövägens viadukt ska enligt planerna öppnas för trafik sommaren 2019.

Vasa stad öppnar Pohjolagatan för trafik den 23 juli som också trafikanter längs med Gerbyvägen kan använda.

Vägarbetet som inleds om några veckor kommer också att omfatta byggandet av en viadukt för den lätta trafiken i Dragnäsbäck och en underfart för Brändövägen.

Efter att Brändövägens viadukt har tagits i bruk, förnyas Bofinkens gång- och cykeltunnel. Under tiden som gång- och cykeltunneln byggs leds den lätta trafiken över Alskatvägen vid Brändövägens viadukt. Projektet beräknas vara klart i september 2020.

SE KARTA: NTM-centralens skiss över trafikarrangemangen under byggarbetet

Projektets totala kostnadsberäkning är cirka 14 miljoner euro. NTM-centralens andel av kostnaderna är 51 procent och Vasa stads andel 49 procent.

Förbättring av landsväg 724 vid Metviken hör till regeringens tilläggsfinansieringsobjekt inom ramen för basväghållningen. Finansieringen riktas till att förbättra landsvägar, järnvägar och privata vägar och för att stöda trafikprojekt i stadsregioner.