Det är på grund av trafikmängderna som NTM-centralen nu gör en översiktsplanering av området. I dag uppgår trafikmängderna till 10 000 fordon per dygn och den tunga trafiken uppgår till 600 fordon per dygn. Enligt planerna skulle motorvägens fyra filer i Vasa fortsätta från Helsingby mot Laihela.


Enligt uppskattning ökar trafiken med 25 procent fram till år 2040, till 12 500 fordon per dygn. Speciellt för regionen är att utöver den stora andelen pendeltrafik på den nuvarande trafikleden så används den även i betydande utsträckning av långsam jordbrukstrafik.

Trafikmängden på vägavsnittet är redan nu så stor att den nuvarande tvåfiliga vägen inklusive plankorsningarna inte förmår säkerställa trafiken tillräckligt smidigt och tryggt, uppger NTM-centralen i ett pressmeddelande.

Just nu utför NTM-centralen preliminära karteringar och mätningar i terrängen. Man utreder särskilt vägens tekniska grundlösningar och vilka områden som eventuellt behövs för trafiklederna.

I slutet av året kommer NTM-centralen att inleda en översiktsplanering i syfte att slå fast tekniska väglösningar som större trafikmängderna behöver. Trafikmängderna är redan så stora att det skulle behövas en fyrfilig väg istället för den tvåfiliga.

I översiktsplaneringen avgörs vägens och de framtida planskilda anslutningarnas läge. Samtidigt planeras ett annat parallellt vägnät som behövs för den lokala trafiken och jordbrukstrafiken. I samband med översiktsplaneringen planeras också nödvändiga åtgärder för att minska skadliga effekter som till exempel buller.

Vid sidan av översiktsplaneringen utförs en miljökonsekvensbedömning enligt MKB-lagen.

Utgående från den färdiga översiktsplanen kan en vägplan enligt landsvägslagen utarbetas. Men för tillfället finns inga beslut om genomföring av projektet.