Planet ska kolliderat med en fågel under en övningsflygning, enligt Försvarsmakten.

– Klockan 09.45 meddelade piloten fågelhaveri och han sköt ut sig ungefär åtta kilometer norr om F 17. Räddningshelikoptern var på plats 10–15 minuter senare, säger Philip Simon, presschef på Försvarsmakten, till TT.

Åke Harrysson bor i närheten av nedslagsplatsen norr om Möljeryd.

– Jag stod ute och snickrade, då hörde jag en dov men ändå bastant knall. Då gick jag ut på gården och tittade. Då såg jag och hörde helikoptern. Den hörde jag nästan direkt efter smällen, den var där inom någon minut, säger han.

Såg du något av kraschen?

– Nej det kunde jag inte, det var träd emellan. Men jag hörde ju helikoptern köra runt, runt och sedan såg jag även rök och då tänkte jag att de släckte en brand, säger Åke Harrysson.

Hur långt ifrån dig slog planet ner?

– Det är svårt att säga men det kan vara mellan 500 och 600 meter, säger Åke Harrysson.

Räddningstjänsten i östra Blekinge är på väg till nedslagsplatsen, där det enligt uppgift brinner.

– Vi är fortfarande inte framme på haveriplatsen med vår räddningspersonal, men enligt de uppgifter vi fått från dem som har sett platsen uppifrån luften ska det brinna på platsen, om än i begränsad omfattning, säger räddningschef Anna Henningsson till TT.

Hon räknar med att räddningspersonalen ska vara framme inom kort.

Varför har ni inte hunnit fram ännu?

– Det ligger väldigt otillgängligt, så det har inte alls varit lätt att hitta dit. Det går inga vägar i området.

Styrkor från Karlskrona och Ronneby närmar sig platsen norrifrån på grund av vindriktningen. Rökgaserna är farliga att inandas.

– Den stora risken med den här typen av flygmaskiner är ju dels eventuella laddningar och dels kompositmaterialet som det är byggt av. Det är väldigt giftigt och farligt när det sprider sig i luften via rök, säger Anna Henningsson.

Inga byggnader ska ha blivit skadade i kraschen.

Piloten är förd till sjukhus för kontroll.

– Han är oskadd och mår efter omständigheterna väl. Det är ändå en viss påfrestning när man skjuter ut sig som pilot, säger Philip Simon.

Kraschen ska ha skett i ett skogsområde. F 17 kommer tillsammans med polisen att spärra av området och se till att olycksplatsen bevakas.

– Vad vi vet nu är ingen tredje part påverkad av kraschen, säger Philip Simon.

Ett vittne såg först ett lågt flygande plan, därefter en rökpelare, uppger SOS Alarm för TT. Kraschen har inte skett på själva flygplatsen.

– Det har ingen påverkan på det civila flyget alls, säger Åsa Öhman, pressansvarig på Swedavia.

Tillverkaren Saab har ännu inte velat kommentera om de kommer att vidta några åtgärder i samband med olyckan.

– Det är för tidigt att säga. Vi får återkomma kring sådana saker, säger Petter Larsson, pressekreterare på Saabs presstjänst.

Adam Jansson i Karlskrona var på flygplatsen i Ronneby för att hämta en person ungefär 20 minuter före kraschen, berättar han för SVT Nyheter Blekinge.

– Jag såg att de höll på att öva överflygningar med Gripenplanen. De gjorde många upprepade överflygningar och jag filmade när de kom in, susande lågt. De gör det ibland för att öva inflygningar och så viker de av alldeles innan de landar, och så sticker de iväg igen och cirklar, säger han till TT.

Först när han kom hem till Karlskrona läste han att ett plan kraschat alldeles efter att han lämnat platsen.

– Jag är glad över att det gick bra för piloten i alla fall.

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) anser att olycksförloppet ändå visar att säkerhetsarbetet fungerar.

– Självklart går tankarna till piloten. Enligt den information jag har fått har piloten agerat precis som man ska göra i en sådan här situation och att han sedan hämtades upp relativt snabbt i en räddningshelikopter. Det här visar att flygräddningskedjan fungerar, säger Peter Hultqvist (S), till TT.

– Sedan avvaktar jag vad haverikommissionen och deras haveriutredning kommer fram till vad gäller orsak och verkan i den här olyckan.

Har du några spontana tankar kring hur det här påverkar Sveriges möjligheter att göra affärer med Jas-systemet?

– Nej, jag spekulerar inte om något sådant. Jag konstaterar bara att det från tid till annan kan inträffa situationer där alla flygplanstyper på något sätt drabbas av olyckor, det är inget unikt för Jas-systemet, säger Peter Hultqvist.