Vad slutnotan hamnar på vill Volvo inte spekulera i.

– Det beror helt på åtgärdsprogram som måste göras, säger Claes Eliasson, presschef på Volvokoncernen.

Volvos analys av hur stort problemet är pågår ännu.

"Kostnaderna kan dock bli betydande", skriver Volvo i ett pressmeddelande.

Beskedet om problemet kommer bara några dagar inför Volvos rapport för årets tredje kvartal, som väntas på fredag morgon.

Den problematiska komponenten – en typ av filter som ska samla upp kväveoxider – sitter i katalysatorn, mellan fordonets motor och avgasröret. Och det är enligt Eliasson Volvos egna övervakningssystem för serviceåtgärder i Nordamerika som avslöjat problemet.

De för tidigt utslitna komponenterna måste bytas ut för att fordonens utsläpp av kväveoxider inte ska överstiga gränsvärden.

– Vad vi gör nu är att vi tittar igenom vilka åtgärder som är lämpliga för att komma tillrätta med det här, säger Eliasson.

I Europa gäller att katalysatorn i fordonen ska hålla i sju år eller 70 000 mil.

I USA ser regelverket något annorlunda ut.

– Nu ser vi att livscykeln på den här komponenten kan vara kortare än så. Och motorer måste vara regelmässiga när det gäller utsläppsnivåer för den livscykeln, säger Eliasson.

Han tillägger att vad gäller produktgarantier och vem som ska stå för kostnaden för åtgärder kan skilja sig åt mellan olika produkter och marknader.

Gäller det både bussar och lastbilar?

– Vi håller på att titta på det just nu, i vilka modellprogram som den här komponenten finns och i vilka marknader och om det är ett generellt problem, säger Eliasson.

Merparten av potentiellt påverkade motorer ska ha sålts i Nordamerika och Europa, där utsläppskraven är hårdare än på andra marknader.

På en redan nervös aktiemarknad blir Volvos besked ett nytt orosmoment, enligt Mats Liss, analytiker på Kepler Cheuvreux.

– Det skapar någon typ av osäkerhetsfaktor eftersom man inte kan säga vad kostnaderna kommer att bli utom att de kommer att bli materiella. Sen är det ett känsligt område det här med avgasemissioner, säger Mats Liss.

Han tycker dock inte man ska jämföra Volvos problem med Volkswagens skandal med manipulation av mjukvaror för att skönmåla dieselutsläpp, som slutade med en smäll på 18 miljarder dollar för den tyska fordonsjätten.

– Det är en skillnad från det som varit med personbilar. Här (i Volvos fall) handlar det inte om någon dold hantering. Det är en komponentbrist och sådant som kan hända, säger Mats Liss.

I nuläget finns inga planer på att återkalla några lastbilar eller bussar, enligt en talesperson för bolaget som Reuters har talat med.

Giftiga kväveoxider försurar

  • Kväveoxid och kvävedioxid bildas vid höga temperaturer in förbränningsmotorer. Kväveoxider är giftiga och irriterar luftvägar och slemhinnor. De bidrar även till att bilda marknära ozon, försurning och övergödning av mark och vattendrag.
  • Utsläppen av kväveoxider har nästan halverats sedan 1990. Minskningen beror främst på minskade utsläpp från transporter. Nedfallet över Sverige har under samma tid minskat med ungefär en fjärdedel.
  • Källa: Naturvårdsverket i Sverige/TT