Stridsåtgärder kan bli aktuella redan onsdagen 23 januari i Umeå, Karlshamn, Helsingborg och Halmstad. Orsaken är att facket återigen kräver ett kollektivavtal med arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar. Enligt fackordförande Eskil Rönér har hälften av landets hamnarbetare – de som inte är med i Transportarbetareförbundet – saknat avtal i snart fem decennier.

Nu aktualiseras frågan eftersom arbetsgivarsidan infört en "utestängningspolicy", enligt Eskil Rönér.

"Den innebär att Hamnarbetarförbundets 1 300 medlemmar och företrädare utestängs från all information, alla förhandlingar och all samverkan i hamnarna. Våra avdelningar har kastats ut från sina facklokaler" skriver han och hänvisar till uppkomna brister i arbetsmiljöarbetet:

"Sveriges Hamnars policy innebär att över hundra valda skyddsombud runtom i landet har fråntagits sina mandat för att de tillhör 'fel' fackförbund".

Argumentet att Hamnarbetarförbundet tidigare tackat nej till avtal håller inte, skriver Eskil Rönér som samtidigt förkastar idén på ett hängavtal, eftersom det inte innehåller "lönenivåer, arbetstider eller ordningsregler".

Grunden till den mångåriga konflikten är att arbetsgivarna redan har ett rikstäckande kollektivavtal med LO-förbundet Transport och vill inte ha två olika avtal för samma arbete.