Facket har nobbat medlarnas slutbud i hamnkonflikten, medan arbetsgivarna sade ja på tisdagen.

– Medlarbudet är identiskt med den kravlista vi fick från arbetsgivaren i söndags. I den skulle vi avskriva oss möjligheten att ingå i lokala förhandlingar, sade Erik Helgeson, förbundsledamot i Hamnarbetarförbundet, till TT på tisdagskvällen.

Det innebär att den varslade strejken och lockouten antagligen bryter ut i dag, med stora konsekvenser för många företag. Strejken inleds från klockan sju vid hamnar i Gävle, Helsingborg, Holmsund, Karlshamn, Malmö, Sundsvall, Söderhamn och Umeå, för att sedan utvidgas till Stockholm och Göteborg.

Wasalines vd Peter Ståhlberg bekräftade förra veckan att strejken inte skulle beröra Kvarkentrafiken. Efter det kom dessutom besked om att dockningen av Wasa Express drar ut på tiden och att färjan inte är i trafik förrän på fredag.


"Kommer drabba svenska företag"

Arbetsgivarna har svarat med lockout – att stänga berörda arbetare ute från arbetsplatserna. Ungefär 1 000 av fackförbundets medlemmar berörs, beräknar facket.

– Det kommer att få stora konsekvenser redan på kort sikt, vi pratar om ett tiotal hamnar som drabbas hårt. Det kommer att drabba svenska företag, kommer hota svenska arbetstillfällen och ganska snabbt också drabba tredje man, det vill säga vanliga medborgare, sade Mattias Dahl på arbetsgivarsidan till TT.

Konfliktens bakgrund är att Hamnarbetarförbundet vill ha ett eget kollektivavtal med Sveriges Hamnar, bland annat för att förbundet ska kunna få förhandla om avtalsvillkor.

Hamnkonflikten

  • Konflikten mellan den fackliga organisationen Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar har pågått sedan 2016.
  • Bakgrunden till konflikten är att Hamnarbetarförbundet vill ha ett eget kollektivavtal med Sveriges Hamnar, bland annat för att själv kunna få förhandla om avtalsvillkor.
  • Arbetsgivarna har ett rikstäckande kollektivavtal med LO-förbundet Transport och vill inte ha två olika avtal för samma arbete utan har erbjudit Hamnarbetarförbundet ett hängavtal till det befintliga kollektivavtalet med Transport.
  • Hamnarbetarförbundet har 1 300 medlemmar, vilket är omkring hälften av landets hamnarbetare.
  • I en rapport från Svenskt näringsliv beräknades svenska företags kostnader till följd av hamnstrejken under 2017 till 4,5 miljarder kronor till följd av bland annat ändrade transportvägar, längre transporttider och försenade leveranser.