Spontana bilder man kommer att tänka på om Vasa är kust och hav, Wasalandia och Tropiclandia, svenskspråkighet och sommarstad samt sol och historisk prägel. Det visar en imageundersökning som Vasa stad lät göra.

Syftet var att ta reda på hur väl man känner Vasa på andra håll i Finland, hurudan image Vasa har för närvarande och hur lockande Vasa upplevs som bostadsort. På samma gång utreddes hur lockande Vasa är som semestermål.

Var tionde av de som svarade bedömer att de känner Vasa väl. Av de svenskspråkiga svararna upplever 40 procent att de känner Vasa väl.

– Vi har alltså en uppgift i att speciellt bland finskspråkiga öka kännedomen om Vasa,  säger stadens kommunikationschef Leena Forsén.

40

procent känner Vasa väl

 

Tre av fyra anser att Vasa är tvåspråkigt. Bara 5 procent sa att Vasa är flerspråkigt. Det här vill staden utveckla: Vasa ska bli känt för flerspråkighet. 

– Vasa är Finlands näst mest internationella stad, vi har nationaliteter från 120 länder, och här talas nära hundra språk, säger Forsén.


Av de som svarade har 40 procent semestrat i Vasa, lika stor andel kan tänka sig att semestra i staden. En tredjedel har aldrig besökt staden. En fjärdedel säger att en semesterresa till Vasa under följande år är sannolik. Vasa som möjligt semestermål var mest sannolikt bland svenskspråkiga och bland de som över 55 år.

En fjärdedel bedömde det vara möjligt att flytta till Vasa på grund av arbete, och en femtedel upplevde Vasa som en lockande plats att tillbringa pensionsdagarna på. I båda alternativen är dragningskraften större bland de svenskspråkiga svararna.

I undersökningen utreddes också hur välkänt Vasa är som energikluster. Var fjärde har hört sloganen ”Vasa – Nordens energihuvudstad”. Sloganen var mest känd bland de äldre åldersklasserna, bland svenskspråkiga  och bland de som bor i Österbotten.

Nu förbereder Vasa stad och Vasaregionens Utveckling VASEK en imagekampanj som lanseras under hösten.

– Syftet med kampanjens första del är att göra Vasa känt bland finländarna och öka stadens attraktionskraft. Vid sidan av energi-varumärket vill vi också lyfta fram andra styrkor som Vasa har samt det goda liv som finns att erbjuda här, säger Forsén.

Bakgrund och uppgifter om undersökningen

  • Miltton genomförde under våren 2019 en enkätundersökning, där 1 000 fullvuxna finländares åsikter om Vasa utreddes.

  • Samplet motsvarar statistiskt finländare, som inte är Vasabor, i fråga om ålder, kön, läge och språk med en felmarginal på +/- 3,1 procentenheter. Sammanlagt 6 procent av de som svarade var i första hand svenskspråkiga.