Enligt Telias pressmeddelande har reparationsarbeten påbörjats för att åtgärda problemet, men trots det kan mobilnätförbindelserna försvinna tillfälligt.

– Vi undersöker fortfarande vad de tekniska problemen beror på. Vi har inte lyckats fastställa grundorsaken till avbrotten, säger Telias kommunikatör Timo Saxén.

Senare under eftermiddagen meddelade Telia att problemet lösts. Störningarna pågick i tre och en halv timme, från klockan 12:30 till strax efter 16.00.

Enligt Telia började problemen med 4G-nätet, men de tekniska avbrotten har också drabbat 3G- och 5G-nätförbindelserna. De tekniska problemen innebär också att det för närvarande inte går att ringa nödnumret 112 via ett Telia-abonnemang.

– Nätförbindelsena försvinner och återställs med jämna mellanrum. Vi går ut med mer information om det hela när vi har klarlagt situationen, säger Saxén.

Enligt Räddningsverket kan man starta om telefonen, det möjliggör att man kan ringa nödsamtal innan man har slagit in pin-koden. Man kan också ta bort SIM-kortet från telefonen för att kunna ringa nödsamtal från telefoner med Telias abonnemang.