Under den första delen av 2018 har Minimani förnyat och byggt om hela varuhuset. Ledorden under renoveringen har varit "kundernas önskemål" och har baserat sig på att göra hela shoppingupplevelsen smidigare och utbudet större.

- Det har varit den största förändringen vi har gjort i huset på de dryga tio år jag har jobbat här, berättar Pentti Vartiainen på Minimani.

- Vi har gjort lite i taget och kunderna har visat förståelse för att vi har haft tillfälliga lösningar här och där, men nu börjar vi vara klara och det känns riktigt fint att få visa upp vad vi har åstadkommit. Vi är väldigt stolta över att få presentera det här, eftersom vi nu kan erbjuda ett bättre utbud till våra kunder.




Miljövänlig och effektiv teknik är framtiden

Vartiainen berättar att det nu finns 30 % mer kallutrymme, vilket till exempel har betytt att man har kunnat lägga till mer än tusen produkter inom segmentet färskvaror. Den nya miljövänliga kylanläggningen är energieffektiv. Gamla, farliga kylmedel som är dåliga för atmosfären tillhör gårdagen. Nu vill Minimani ta ansvar för miljön.

- Under veckan kommer vi att öppna grillsäsongen också! Det tror jag att många har längtat efter. Nu lägger vi ut grillprodukterna i hyllorna.

Den nya affärens utseende går enligt rådande trender. Det ska vara lätt att hitta rätt produkter och affären är indelad i smarta grupper. Frukt, grönsaker, kött och service ligger nu i hjärtat av handeln och bildar en fin helhet.

- Vi har alltid satsat stort på vår frukt- och grönsaksavdelning, eftersom den avdelningen många gånger är avgörande när kunderna väljer var de handlar. Nu har vi gjort den ännu bättre. Också prisskyltningen har vi gjort om. Den är nu helt elektronisk.

I anslutning till affären har en trädgårdsavdelning byggts till, med ingång både från utsidan och insidan, och kommer att erbjuda allt du behöver inför den kommande utesäsongen.


Zoom

Innovationer gör det lätt att handla

Känslan i det nya varuhuset är luftig och skyltningen i taket väldigt tydlig. Inget har lämnats åt slumpen. Kundreaktioner, rådande forskning och experter inom handel har varit till stor hjälp när designen för den nya affären har tagits fram. Att handla ska vara enkelt, smidigt och logiskt.

Den mångsidiga betjäningsdisken längst bak i affären har totalrenoverats och sträcker sig numera över 21 meter. Samtidigt har den fått en ny, färsk granne: En brödstation som erbjuder nygräddade bröd och bakverk från morgon till kväll.

- Här kan man plocka åt sig de rykande färska inhemska favoriter, men också internationella läckerheter.

Som första affär i Finland har Minimani också tagit i bruk en självservicekassa som är utrustad med rullband. Allt för att göra större uppköp smidigare. Personal finns alltid till hands - också vid självservicen.


Zoom


Minimani är nu Vasas modernaste butik med det bredaste utbudet av märkesvaror till ett lågt pris. Den nya affären öppnades torsdagen den 26 april.