
Grafintec vill bygga anodfabrik på Gigavasa – men i Korsholm: "En fjäder i hatten för oss", säger Rurik Ahlberg
KORSHOLM Brittiskt ägt bolag reserverar en 47 hektar stor tomt för fabrik. Ligger alldeles intill norrmännens tomt för batterifabrik.
KORSHOLM Brittiskt ägt bolag reserverar en 47 hektar stor tomt för fabrik. Ligger alldeles intill norrmännens tomt för batterifabrik.
ÖSTERBOTTEN När norrmännen ska bygga sin fabrik för katodmaterial vid Gigavasa vill Finlands malmförädling vara med och betala.
Elektrifieringstrenden och den gröna omställningen är starka krafter. Varmas vd Risto Murto tror USA går före Freyrs satsning i Vasa.
Omkring 90 personer, de flesta män, hade sökt sig till Wasa innovation center för att höra vad batteritillverkaren Northvolt hade att erbjuda.
ÖSTERBOTTEN Freyr Battery hastar på med det katodmaterial de vill producera i rask takt i ny fabrik i Vasa. Råvaran samma som i Teslas bilar.
EPV är redo att bygga en elstation på Gigavasaområdet så snart det finns säkra beslut om fabriksetableringar.
Freyr Battery har reserverat en andra tomt på Gigavasa-området. Företaget har för avsikt att bygga en katodfabrik på tomten.
Den svenska batteritillverkaren Northvolts planerade nya fabrik i Tyskland kan komma att skjutas upp, enligt Northvolts vd Peter Carlsson, som pratat med den Frankfurtbaserade tidningen Allgemeinen Zeitung.
Vikram Handa, vd för Epsilon Advanced Materials, har besökt Gigavasaområdet och han säger i en intervju för ETN att han är imponerad.
VASA Tomas Häyry beskriver nyheten om indisk anodfabrik som positiv. "De har tekniskt kunnande och mycket kapital bakom sig", säger stadsdirektören.
VASA Tillverkningen av anodmaterial är lika viktig som tillverkningen av katodmaterial och battericeller. Det säger Matti Hietanen.
ÖSTERBOTTEN På fredag morgon kom beskedet att det indiska storföretaget nu samarbetar med statliga Finsk Malmförädling. De två ska utvärdera en fabrik till Vasa.
Bara på Northvolt jobbar 4300 personer. Miljardbygge i lilla Mo I Rana kräver råvaror från hela Norden. Och i Vasa väntas investeringsbeslut före nyår.
När USA främjar inhemska fabriker kan Freyr Battery välja att satsa i Boston i stället för i Vasa. "Företag är ju inte dumma", säger TEM:s Jarkko Vesa.
Tomas Häyry, stadsdirektör i Vasa, ska till Indien på tjänsteresa. Med honom åker två andra medlemmar från Gigavasa-teamet.
Ett stenbrott nära Molnträsket blir kylanläggning till batterifabriker på Gigavasaområdet.
Studier visar att litium kan orsaka fosterskador. Därför vill EU skärpa hanteringskraven. Men industrin ser rött och menar att strängare krav hämmar klimatmålen.
Volvokoncernen påbörjar sin process med att starta en batterifabrik i Sverige sedan efterfrågan på elektriska tunga lastbilar och maskiner ökar, skriver koncernen i ett pressmeddelande.
För snabb tillväxt behövs mer pengar, mycket mer pengar. Batteritillverkaren Northvolt tar nu in miljardbelopp från både svenska och utländska investerare.
Heinävesi Trots kritiken tror Rasmus Blomqvist på Grafintec att det finns lönsamhet i gruvan. Tomas Häyry: "Alla aktörer är viktiga för Gigavasa."
Varje morgon strax efter fem kliver Kenny Refhagen, Umeå, på bussen till Skellefteå, en sträcka på 140 kilometer. Han är en av de som dagspendlar till de nya jobben på Northvolt.
Batterifabriken Northvolt i Skellefteå hoppas att fler österbottningar söker sig över Kvarken. Fabriken behöver över 3 000 anställda i framtiden.
Vasa stad och Freyr har undertecknat ett arrendeavtal gällande en 130 hektar stor tomt på Gigavasaområdet. Det är 40 hektar större än tidigare planerat.
Från 1 april är Johnson Mattheys tomt ledig då det brittiska företagets reservering gått ut. – Vi förhandlar med ersättare, säger stadsdirektören.
Norska företaget vill bygga battericeller i Vasa. Produktion tidigast år 2024, senast 2026. Gigavasa kan trots allt få fabrik för katodråvara.
En förhoppning är att fabriken för battericeller blir en av de största i Europa. Det finns gott om plats kvar för det, säger Tomas Häyry.
ÖSTERBOTTEN Norska Freyr Battery visar första skissen på fabrik vid Gigavasaområdet – och den är stor. Vd Tom Jensen på Energy Week: "Vi är entusiastiska."
Svenskt uppstartsbolag har lyckats göra batterier med trä som råvara. Vd:n Peter Ringstad: "Vore enklare om EU såg problemen med litiumjontekniken."
Volvostaden Göteborg drog den längsta strået och redan nästa år ska en jättefabrik för elbilsbatterier börja byggas där.
ÖSTERBOTTEN Tonvis av miljöfarlig flygaska finns på tomten som vikts för en anodfabrik. "Behöver nytt område om den ska flyttas", säger Mats Söderlund.
Tesla har slutit avtal om att köpa nästan all produktion i en av världens största grafitgruvor. Affären tros vara den första i sitt slag, och ses som en stor pusselbit när elbilsbranschen försöker säkra mineraler utan att vara beroende av Kina.
ÖSTERBOTTEN För tio år sedan fick han upp ögonen för grafitens betydelse i elektrifieringsvågen. Därför är Rasmus Blomqvist nu en av de större spelarna på Gigavasa.
VASA Grönas riksdagsledamot Mari Holopainen kritiserar Beowulfs gruvprojekt i Sverige och Finland. Menar att Häyry inte har grepp om verkligheten.
ÖSTERBOTTEN Nu inleds arbetet med MKB, med att se över infrastrukturen och med att få bort lagret med flygaska. Tomas Häyry tror på investeringsbeslut i anodfabrik om ett år.
ÖSTERBOTTEN Vasas stadsdirektör kommenterar att ännu en tredje tomt nu reserverats på Gigavasa-området. "Det börjar se bra ut", säger Tomas Häyry.
Enligt ett pressmeddelande på tisdagsmorgonen är två företag intresserade av att etablera sig i Vasa. Det här vet vi nu.
VASA På tisdag förmiddag får vi veta vilket bolag som vill börja producera anodmaterial till batteriindustrin på Gigavasa. Tomas Häyry kommenterar.
ÖSTERBOTTEN Vasa stad har fått en ny tomtreservering för Gigavasa-området. Det rör sig om en aktör i värdekedjan för batteriråvaror.
ÖSTERBOTTEN Norska Freyr Battery som tänkt etablera sig i Vasa planerar fabrik också i Sverige. Samtidigt kommer det fram att Vasa är en fyra orter för Northvolt-Volvos jättefabrik.
VASA Indiska Tata Chemicals förhandlar med Johnson Matthey, enligt amerikanska Bloomberg. Vasas stadsdirektör: "Vi blir klokare i början av nästa år."
Ett beslut om var den nya batterifabriken, som Northvolt ska bygga i samarbete med Volvo Cars, ska placeras väntas i januari. Klart är att forsknings- och utvecklingsenheten ska finnas i Göteborg.
I Fredrikshamn och Kotka framskrider planerna på batteriindustri. David Lindström berättar att det finns en anledning till att bolag som Google och nu CNGR Advanced Material väljer regionen.
Även om planerna på en fabrik för framställning av prekursormaterial för battericeller framskrider i Fredrikshamn finns det ingen orsak till oro i Vasa. Det säger Matti Hietanen, vd för Finlands Malmförädling.
Den tekniska och ekonomiska utredningen är klar. I Fredrikshamn börjar bygget av en fabrik för framställning av batterimaterial sommaren 2022. Så ser det ut just nu.
ÖSTERBOTTEN Intresset är stort bland andra aktörer för den jättetomt som brittiskt bolag lämnar på Gigavasa. Vasas stadsdirektör utlovar nyhet snart.
ÖSTERBOTTEN Ryktet om Northvolts och Volvos gemensamma jättefabrik till Finland kan stämma. Minister Mika Lintilä nämner nu en tre miljarder euros satsning.
Brittiska Johnson Mattheys går inte vidare med bolagets batterisatsning och därmed blir det inte heller något av fabriken i Vasa. Journalisten Marcus Lillkvist förklarar den senaste tidens händelser.
Kelibers vd Hannu Hautala togs på sängen av det plötsliga beskedet av Johnson Matthey att bolaget lägger ner sin planerade satsning i Vasa. Hur påverkar det Kelibers satsningar i Karlebyregionen?
ÖSTERBOTTEN Skellefteå har skruvat upp tillväxtmålet till 100 000 invånare år 2040. Nu pryder fem byggkranar staden som tvingades riva bostäder för tio år sedan.
ÖSTERBOTTEN Johnson Mattheys sorti från Gigavasaområdet har inget betydelse, meddelar kommunikationschefen på börsbolaget Freyr.