Så många arbetsplatser kan Gigavasa ge: "Enorma effekter"
VASA Investeringarna på Gigavasa-området kan skapa tusentals nya arbetsplatser i regionen och resten av landet. Det visar en färsk utredning.
VASA Investeringarna på Gigavasa-området kan skapa tusentals nya arbetsplatser i regionen och resten av landet. Det visar en färsk utredning.
Kina är världsledande på elbilsbatterier, så att ett kinesiskt företag vill etablera sig i Korsholm är inte överraskande, om än inte helt riskfritt, säger professor Johan Bobacka vid Åbo Akademi. Tusen nya jobb vore en lyckospark för Gigavasa.
Det kinesiska företaget Ningbo Shanshan, som tillverkar litiumbatterier och material för tillverkning av dessa, ser möjligheter i Finland. Placeringsorten är i nuläget inte känd.
Batteritillverkaren Northvolt tar klivet över Atlanten. Nu ska företaget bygga en jättefabrik för batteritillverkning i en gammal dynamitfabrik utanför Montréal i Kanada.
Freyr Battery Finland vill bygga en battericellsfabrik i Vasa. Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten (NTM-centralen) har nu gett sin motiverade slutsats om miljökonsekvensbeskrivningen.
VASA Norska Freyr Battery väntar med spänning på att kunna ta nästa steg mot en eventuell etablering på Gigavasa-området . Nu har bolaget sin allra första anställda i Vasa.
ÖSTERBOTTEN Bengt Berg bor i det hus som hans pappa byggt ute i skogen. Går det som planerat får han Finlands största fabrik på bakgården.
ÖSTERBOTTEN Enbart positivt bemötande då miljöutredningar presenterades. – Vill Vasa ha en expansiv industri så behövs nya etableringar.
ÖSTERBOTTEN Mo i Rana är knappt större än Jakobstad. Därför är arbetskraft, bostäder och infrastruktur utmaningar.
ÖSTERBOTTEN Freyr Batterys fabrik i den trånga industristaden är redan på väg att uppföras. Men blir den klar? Följ med till Mo i Rana.
ÖSTERBOTTEN När Viktor Rönnqvist vaknade efter första natten i Mo i Rana trodde han sig vara i en hytt ombord på en färja.
ÖSTERBOTTEN Fabrikens pinfärska MKB avslöjar att den kan komma att producera batterier till nästan en miljon elbilar per år.
Northvolts satsning i norra Tyskland får nu statligt stöd. Samtidigt öppnar den svenska batteritillverkaren för en fabrik även i Nordamerika.
ÖSTERBOTTEN Vikram Handa från Epsilon Advanced Materials, under besöket i Vasa:"Vi tar investeringsbeslut om 9-12 månader."
ÖSTERBOTTEN Epsilon Advanced Materials ska enligt MKB-programmet börja byggas redan nästa år. Men först måste ett asklager flyttas.
VASA Freyr Battery är störst på Gigavasa. Förr har bolaget gett konkret tidpunkt för fabriksbygge, nu är man vag. Men ambitionen finns kvar.
KORSHOLM Brittiskt ägt bolag reserverar en 47 hektar stor tomt för fabrik. Ligger alldeles intill norrmännens tomt för batterifabrik.
ÖSTERBOTTEN När norrmännen ska bygga sin fabrik för katodmaterial vid Gigavasa vill Finlands malmförädling vara med och betala.
Elektrifieringstrenden och den gröna omställningen är starka krafter. Varmas vd Risto Murto tror USA går före Freyrs satsning i Vasa.
Omkring 90 personer, de flesta män, hade sökt sig till Wasa innovation center för att höra vad batteritillverkaren Northvolt hade att erbjuda.
ÖSTERBOTTEN Freyr Battery hastar på med det katodmaterial de vill producera i rask takt i ny fabrik i Vasa. Råvaran samma som i Teslas bilar.
EPV är redo att bygga en elstation på Gigavasaområdet så snart det finns säkra beslut om fabriksetableringar.
Freyr Battery har reserverat en andra tomt på Gigavasa-området. Företaget har för avsikt att bygga en katodfabrik på tomten.
Den svenska batteritillverkaren Northvolts planerade nya fabrik i Tyskland kan komma att skjutas upp, enligt Northvolts vd Peter Carlsson, som pratat med den Frankfurtbaserade tidningen Allgemeinen Zeitung.
Vikram Handa, vd för Epsilon Advanced Materials, har besökt Gigavasaområdet och han säger i en intervju för ETN att han är imponerad.
VASA Tomas Häyry beskriver nyheten om indisk anodfabrik som positiv. "De har tekniskt kunnande och mycket kapital bakom sig", säger stadsdirektören.
VASA Tillverkningen av anodmaterial är lika viktig som tillverkningen av katodmaterial och battericeller. Det säger Matti Hietanen.
ÖSTERBOTTEN På fredag morgon kom beskedet att det indiska storföretaget nu samarbetar med statliga Finsk Malmförädling. De två ska utvärdera en fabrik till Vasa.
Bara på Northvolt jobbar 4300 personer. Miljardbygge i lilla Mo I Rana kräver råvaror från hela Norden. Och i Vasa väntas investeringsbeslut före nyår.
När USA främjar inhemska fabriker kan Freyr Battery välja att satsa i Boston i stället för i Vasa. "Företag är ju inte dumma", säger TEM:s Jarkko Vesa.
Tomas Häyry, stadsdirektör i Vasa, ska till Indien på tjänsteresa. Med honom åker två andra medlemmar från Gigavasa-teamet.
Ett stenbrott nära Molnträsket blir kylanläggning till batterifabriker på Gigavasaområdet.
Studier visar att litium kan orsaka fosterskador. Därför vill EU skärpa hanteringskraven. Men industrin ser rött och menar att strängare krav hämmar klimatmålen.
Volvokoncernen påbörjar sin process med att starta en batterifabrik i Sverige sedan efterfrågan på elektriska tunga lastbilar och maskiner ökar, skriver koncernen i ett pressmeddelande.
För snabb tillväxt behövs mer pengar, mycket mer pengar. Batteritillverkaren Northvolt tar nu in miljardbelopp från både svenska och utländska investerare.
Heinävesi Trots kritiken tror Rasmus Blomqvist på Grafintec att det finns lönsamhet i gruvan. Tomas Häyry: "Alla aktörer är viktiga för Gigavasa."
Varje morgon strax efter fem kliver Kenny Refhagen, Umeå, på bussen till Skellefteå, en sträcka på 140 kilometer. Han är en av de som dagspendlar till de nya jobben på Northvolt.
Batterifabriken Northvolt i Skellefteå hoppas att fler österbottningar söker sig över Kvarken. Fabriken behöver över 3 000 anställda i framtiden.
Vasa stad och Freyr har undertecknat ett arrendeavtal gällande en 130 hektar stor tomt på Gigavasaområdet. Det är 40 hektar större än tidigare planerat.
Från 1 april är Johnson Mattheys tomt ledig då det brittiska företagets reservering gått ut. – Vi förhandlar med ersättare, säger stadsdirektören.
Norska företaget vill bygga battericeller i Vasa. Produktion tidigast år 2024, senast 2026. Gigavasa kan trots allt få fabrik för katodråvara.
En förhoppning är att fabriken för battericeller blir en av de största i Europa. Det finns gott om plats kvar för det, säger Tomas Häyry.
ÖSTERBOTTEN Norska Freyr Battery visar första skissen på fabrik vid Gigavasaområdet – och den är stor. Vd Tom Jensen på Energy Week: "Vi är entusiastiska."
Svenskt uppstartsbolag har lyckats göra batterier med trä som råvara. Vd:n Peter Ringstad: "Vore enklare om EU såg problemen med litiumjontekniken."
Volvostaden Göteborg drog den längsta strået och redan nästa år ska en jättefabrik för elbilsbatterier börja byggas där.
ÖSTERBOTTEN Tonvis av miljöfarlig flygaska finns på tomten som vikts för en anodfabrik. "Behöver nytt område om den ska flyttas", säger Mats Söderlund.
Tesla har slutit avtal om att köpa nästan all produktion i en av världens största grafitgruvor. Affären tros vara den första i sitt slag, och ses som en stor pusselbit när elbilsbranschen försöker säkra mineraler utan att vara beroende av Kina.
ÖSTERBOTTEN För tio år sedan fick han upp ögonen för grafitens betydelse i elektrifieringsvågen. Därför är Rasmus Blomqvist nu en av de större spelarna på Gigavasa.
VASA Grönas riksdagsledamot Mari Holopainen kritiserar Beowulfs gruvprojekt i Sverige och Finland. Menar att Häyry inte har grepp om verkligheten.
ÖSTERBOTTEN Nu inleds arbetet med MKB, med att se över infrastrukturen och med att få bort lagret med flygaska. Tomas Häyry tror på investeringsbeslut i anodfabrik om ett år.