Mohsin Alisabri och Falahati Mostafa Ahmed kom till Finland från Irak i höstas. Under några veckor har de deltagit i en teatergrupp som möts i Fannyhuset i Vasa under ledning av de blivande dramainstruktörerna Sannah Nedergård och Linnea Sundblom. Också Michael Vogt, med rötter i Tyskland, är med. Vogt är anställd av Vasa stads kulturcenter. Till hans uppgifter hör att ordna aktiviteter för flyktingar. Den här gången inleds dramaträffen med några improvisations­övningar där deltagarna ska uttrycka sig med hjälp av kroppen. De gör sitt bästa för att föreställa allt från träd och katter till ett par som gifter sig och poliser som fångar tjuvar. Under våren har sista årets studerande på Novias scenkonstlinje fördjupat sig i ämnet dramapedagogik, bland annat genom att arbeta utanför skolans väggar med olika målgrupper. – De blivande dramainstruktörerna får en bredare syn på sitt kommande arbetsfält. Dramapedagogiska ­metoder går att använda inom många områden i samhället, säger ansvariga läraren Gabriele Alisch. Hon nämner utbildning, rehabilitering och företagsvärlden som några exempel. Sannah Nedergård och Linnea Sundblom har jobbat med vuxna flyktingar som kommit till Finland under det senaste året. – Vi har strävat efter att skapa en trygg zon där de ska kunna tänka på annat än att de är flyktingar i ett nytt land, säger Nedergård. I gruppen har man främst övat på att våga uppträda. Deltagarna har gjort en kort ordlös pjäs som beskriver ­livet i Irak och kontrasterar det mot tillvaron i Finland. Julia Åman och Heini Rautoma har lett en grupp med lite yngre flyktingar, i åldern 14–17 år. De har fokuserat på dramaövningar som tränar koncentration och samarbete. – Pojkarna väntar på besked om de får stanna här. Väntan kan kännas tung så vi har försökt göra träffarna till en rolig grej där man inte nödvändigtvis behöver ha ett gemensamt språk, säger Åman. Janica Karells och Ida Törnroos grupp har bestått av fångar i Vasa fängelse. Här har det handlat om konfliktlösning och om att förebereda deltagarna för samhället utanför murarna. Axel Hanses och Andreas Lindblom har riktat sig till en helt annan målgrupp – barn vid Gustavsborgs daghem – och behandlat möten mellan olika kulturer. Det har gjorts på ett lekfullt sätt genom att barnen fått träffa en utomjording, spelad av Lindblom. Maritta Nieminen har koncentrerat sig på självkännedom och kroppskänsla tillsammans med elever vid Yrkesträningsskolan i Nykarleby. Marja Vuori har arbetat med åttondeklassare i Larsmo och hjälpt dem producera en teaterföreställning för dagisbarn. Vi återvänder ännu en stund till Mohsin Alisabri och Falahati ­Mostafa Ahmed i Fannyhuset. Vad har det gett er att vara med i dramagruppen? – Jag blivit bättre på att använda min fantasi och tala inför publik, ­säger Falahati Mostafa Ahmed. – Det finns så mycket vänlighet i den här gruppen. Här respekterar vi varandra som människor. Det känns bra.