|

Alkos webbutik blev snabbt bästsäljaren

NyhetsbildZoom
Alko gjorde en vinst på nästan 38 miljoner euro och en rörelsevinst på 47 miljoner euro under föregående räkenskapsperiod. Foto: Antti Aimo-Koivisto
Alko ska i år göra om mer än 30 av sina butiker enligt nya koncpet, uppger Alkos vd Hille Korhonen.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

– Vi vill nu ha butiker av olika slag, säger Korhonen.

De fysiska butikerna kompletteras också av en webbutik som vuxit så det knakar sedan den öppnades i höstas. Webbutiken öppnades för företagskunder i augusti och för privatpersoner i november. Korhonen berättar att framför allt vin säljs via webben.

– I december hade webbutiken redan blivit Alkos största butik.

Fördelen med webbutiken är att hela Alkos sortiment finns i den. Man beställer på webben och hämtar sin vara från de fysiska Alkobutikerna eller från uthämtningsplatser.

– Alko har därmed på riktigt fått många kanaler.

Korhonen anser att betydelsen av den nya webbutiken är lika stor som när man ändrade från diskförsäljning till självbetjäningsbutiker.

Det kommer att finnas tre slag av fysiska butiker. De vanliga närbutikerna utgör stommen i Alkonätverket. Det finns kring 270 av dem. I specialbutikerna är utbudet brett och där säljs också begränsade specialpartier. De här specialbutikerna placeras vanligen i köpcentrum och det ska finnas kring 65 av dem.

I toppbutikerna finns det bredaste sortimentet. Det ska komma 15 flaggskeppsbutiker runt om i Finland, i bland annat Helsingfors, Esbo, Vanda, Åbo och Vasa. Den första öppnades i Helsingfors i hörnet av Arkadiagatan och Mannerheimvägen i september.

Utöver det ska en retrobutik öppnas på Tölö torg i Helsingfors. I den betjänas kunderna på gammaldags vis med försäljaren bakom en disk.

Högklassigare drycker

Korhonen berättar att förändringen i dryckestrenderna märks klart i Alkos försäljning. I fjol blev bland annat roséviner populära, försäljningen steg med 16 procent.

Även försäljningen av mousserande viner ökade. För vinerna gick trenden mot dyrare viner som kostar mer än 10 euro per flaska. Även mindre flaskstorlekar säljer bra.

– Alkos literförsäljning sjönk med en halv miljon liter jämfört med 2015 men omsättningen steg. Det här påverkas av den allmänna trenden att man i Finland dricker allt högklassigare drycker, säger Korhonen.

Andra trenddrycker är specialöl och olika ginbaserade drinkar.

Däremot fortsatte försäljningen av vodka och starksprit att minska. Minskningen i fjol var nästan två procent.

30 miljoner euro i utdelning

Alko gjorde en vinst på nästan 38 miljoner euro och en rörelsevinst på 47 miljoner euro under föregående räkenskapsperiod. Det är en liten minskning från året innan. Minskningen förklarar Korhonen med satsningen på webbhandeln. Omsättningen ökade en aning till 1,2 miljarder euro.

Alkos styrelse föreslår en utdelning på 30 miljoner euro som ska gå till staten. I fjol var utdelningen 40 miljoner euro.

Jag rekommenderar artikeln ()
Kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan