Forskare vid Tammerfors universitet håller med. De konstaterar att bilden av äldre i offentligheten har blivit mer mångfasetterad.

Familjen Laatinen bor i Tammerfors och beställer på en förbluffande mängd tidningar och tidskrifter. Bland annat Apu, Seura, Aamulehti, Anna, Kotiliesi och Suomen Kuvalehti dimper regelbundet in genom postluckan. Därtill kommer ET och Viva, som båda har pensionärer som målgrupp.

– Tidningarna innehåller många optimistiska överlevnadshistorier och artiklar om framgångsrika pensionärer. Intervjuobjektet kan ha förlorat hus och hem och make men har lyckats vända motgångarna till sin fördel, säger 73-åriga Laitinen.

Bland annat tidskriften ET betonar de äldres kompetens och karisma, vet Kirsi Lumme-Sandt, som forskar i åldrandet i medier vid samhällsvetenskapliga fakulteten vid Tammerfors universitet. Nuförtiden finns det många olika sätt att vara äldre, till skillnad från tidigare då mallen för pensionärslivet vara mer stram. I beskrivningarna framhävs den aktiva äldre människan som ett ideal.

Idealbilden av en superaktiv pensionär i god fysisk och psykisk form kan vara ångestframkallande för den som hellre skulle sitta i gungstol och sticka eller hugga ved på stugan.

– Undertexten är att det är trevligt att leva livet som frisk, men att det samtidigt innebär att man utgör en lättare börda för samhället.

Äldre kvinnor på piedestal

Pensionärerna har också gjort intåg i tv-serierna, säger forskningschefen Sanna Kivimäki vid fakulteten för kommunikationsvetenskap vid Tammerfors universitet. Ett nytt fenomen är Yuotube-videor med stålgummor- och gubbar.

– Samma typ av sensationell framställning av ålder är vanlig också i kvällstidningarna. Aira Samulin är en förbluffande 90-årig danslärare och Emmanuel Macrons hustru framställs som osannolikt mycket äldre än sin make.

För några år sedan inleddes en gumboom som återspeglar den finska idealbilden av starka kvinnor. I serien Mummomafia löser gamla kvinnor problem som drabbat den yngre generationen. Samtidigt publiceras en rad böcker om äldre kvinnor, farmödrar och mormödrar, som anställdes för att skapa mysig stämning på arbetsplatsen. De äldre männen representeras av en helt annan typ: den sure kverulanten.

Pensionärerna ingen enhetlig massa

Forskaren ser två huvudtrender i hur äldre framställs i medier. Samtidigt som aktiva seniorer får positiv uppmärksamhet skriver framför allt dagstidningar om pensionsbomben, problem inom äldrevården och kostnaderna för samhället. Bilden av pensionärerna är motstridig.

– Då de äldre framställs som massa är tonen orolig. Då individer presenteras med namn, såsom Aira Samulin eller en 100-årig krigsveteran, är bilden positiv, säger Lumme-Sandt.

Hon efterlyser en mer pluralistisk bild av äldre i medier och önskar att uppmärksamheten också riktas mot hur pensionärer är en stor resurs både för sina barns familjer och för samhället i stort.