Eftersom den baseras på bilens vikt kallas den redan för Tesla-avgiften.

I nuläget är den amerikanska tillverkarens bilar de enda som är så tunga att de hamnar i högsta klassen, 70 000 norska kronor, motsvarande 7 500 euro, i engångsavgift, skriver NRK och andra norska medier.

– Det är stora tunga bilar som sliter på vägarna, motiverar Hans Andreas Limi från Fremskrittspartiet förslaget.

– Den enda fördelen med dem är mindre utsläpp.


Miljörörelsen Bellona och Norsk elbilforening tycker tanken är huvudlös, just när de avgasfria vagnarna håller på att etablera sig som den vanligaste typen i norska bilhallar.

– Regeringen sätter elbilsmarknaden på spel, i strid med stortingets signaler. Avgiftsbomben måste stoppas i budgetförhandlingarna, säger Christina Bu, som leder Norsk elbilforening.

Den lägsta avgiften i det nya förslaget är 7 000 kronor. Miljöbilssubventionerna i stort lämnas samtidigt orörda i den nya statsbudget som Norges regering presenterar på torsdagen, så elbilar kommer fortfarande att vara väldigt attraktivt prissatta jämfört med i exempelvis Sverige och Danmark.