Under lördagens kinesiska konsumtionsfest nådde företagsklustret och e-butiksjätten Alibaba rekordhöga försäljningssiffror, som motsvarar knappt 22 miljarder euro. Citigroup hade förutspått bruttoförsäljningsbeloppet till 158 miljarder yuan, men Alibaba överskred prognosen med tio miljarder. Det var speciellt lyxprodukter och massiva realisationskampanjer som satte fart på försäljningen. Bland de varumärken som sålde mest finns Nike, Xiaomi och Uniqlo.

Alibaba fick beställningar från åtminstone 225 länder, varav nio av tio inköp gjordes med mobiltelefonen. Deras målsättning är att göra köpdagen till ett globalt evenemang, bland annat genom att bjuda in världskändisar. I år tjuvstartade e-butiksjätten dagen innan med en internationell gala där bland andra Nicole Kidman, Pharrell Williams och Maria Sharapova deltog. Under galan presenterade 60 000 globala varumärken sina reor.

Dagen har sitt ursprung i universitetet i Nanjing och uppstod som en protest mot alla hjärtans dag. Syftet var att fira individens kraft. Datumet 11.11 valdes eftersom siffran "1" liknar en ensam person. Festivaldagen har ett brett engagemang bland unga kineser, som firar att de är stolta över att vara singel. Samtidigt är dagen populär för blindträffar och stora fester för dem som vill ta farväl till singellivet. Dagen firades ursprungligen endast av unga män, men är numera allas fest. Dagen har senare vuxit sig till världens största dag för onlineshopping.