Det framkommer ur en ny undersökning som gjorts inom ramen för ett forskningsprojekt vid Tammerfors universitet.

I projektet Nuoret estradille: toimijaksi monilukutaidolla (Unga till estraden: bli aktör genom multilitteracitet) har man följt med sju medieverkstäder för ungdomar i krävande livssituationer runtom i Finland. Verkstäderna har haft som syfte att stöda unga på väg från grundskolan till andra stadiet till att ta ett aktivt grepp om sitt eget liv.

Det forskarna kunnat konstatera är att unga som deltar i verksamheter där de får uttrycka sig själv genom kreativa aktiviteter mår bättre.

– Undersökningen visar att unga törstar efter att få känna sig kompetenta och kunniga, säger projektets koordinator och chefsforskare Mari Pienimäki.

– När man i verkstäderna som utgångspunkt hade att ungdomarna har en position som sakkunniga i egenskap av kamratmentorer och medforskare ökade deras vilja att delta i verksamheten.

Pienimäki säger att när inlärningen blir ett mål i sig ökar även den tillfredsställelse man känner av att lära sig.