Fazer vill sälja choklad i USA

Enligt Kauppalehti har bolaget ännu inte bestämt vilka produkter som lanseras nästa år.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

För mer än tjugo år sedan försökte Fazer etablera sig i USA med hjälp av bland annat Mignon-ägg och Fazermint. Men det misslyckades

Nu ska livsmedelskoncernen göra ett nytt försök att inta de amerikanska butikshyllorna, berättar vd Christoph Vitzthum för Kauppalehti. Han ser också exportpotential i havrebaserade produkter som Yosa och Froosh.

Vitzthum säger att valet av kanal betyder allt i USA, en bra produkt och distribution räcker inte. Förpackningar måste designas på ett annat sätt än i Finland för att väcka andra associationer.

– Produkten och varumärket måste ha en bra historia, säger han till KL.

Utöver USA är Fazer också intresserat av nya marknader i Kina och Mellanöstern.

Kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan