Morgonen efter den tragiska båtolyckan, där två hittades omkomna ombord på en lotsbåt, har Finnpilots vd Kari Kosonen inga förklaringar.

– Vi gör 24 000 lotsningar per år. Väderförhållandena i går var okej, om man tänker på att det är Finland i december.

Olyckan skedde enligt honom en sjömil från Borgå fyr där lotsbåten skulle hämta en lots från ett fraktfartyg.

– Det är alltid två personer ombord, så att den ena kan se till att lotsen tryggt kan klättra ombord.

Men denna gång kom lotsbåt L424 inte fram, utan kantrade och började driva bort från farleden. Enligt Kari Kosonen bevittnade lotsen ombord på fraktfartyget olyckan.

– Det var de som slog larm.

Finnpilot har två typer av lotsbåtar, en tyngre och en lättare. Den femton meter långa L424 hör till de lättare.

– Men den väger ändå 15 ton. Det är en professionell båt, ingen roddbåt.

Vid olycksplatsen finns det inga föremål att krocka med, och enligt Kosonen frågar sig hela lotsorganisationen nu hur båten kunde kantra.

– Ingen förstår hur detta kunde ske.

Kan ett stort lastfartyg orsaka strömningar som kan kasta omkull en mindre båt?

– Det är en sak som måste utredas, men först måste båten bärgas.

Båten sjönk i samband med räddningsoperationen, och de båda omkomna hittades ombord strax efter midnatt. Kosonen ger inga kommentarer om de avlidna, men framför sitt deltagande till deras anhöriga och kolleger.

– Vår trygghetskänsla har fått sig en ordentlig törn.