Enligt Veli-Pekka Nurmi är det ingen brådska med att bärga olyckbåten utanför Borgå, eftersom inga människoliv längre är i fara och man redan på natten mellan fredag och lördag tog hand om de omkomna.

– Det beror också på vädret. Båten ligger inte hemskt djupt, vilket underlättar bärgningen, säger Nurmi.

Olycksutredningscentralen jobbar trots det för fullt eftersom det behövs en detaljerad plan för utredningen innan det praktiska jobbet påbörjas.

– Vi måste veta vilken utrustning som behövs och vart båten ska föras för att undersökas.

Dels ska orsaken till själva olyckan klarläggas, dels ska räddningsoperationen analyseras. När räddningsmanskapet kom till platsen tog det enligt Nurmi fem sex timmar innan de försökte vända båten på rätt köl – vilket sedan ledde till att den sjönk.

När det gäller olyckan tros det finnas flera ögonvittnen utöver lotsen, som väntade på att kollegerna skulle hämta honom. Fraktfartyget, det norskflaggade tankfartyget Sten Nordic, är på väg mot Holland och det kan hända att olycksutredarna reser dit för att höra besättningen.

Zoom

En lotsbåt lämnar lotsstationen på Emsalö utanför Borgå.Foto: Heikki Saukkomaa/Lehtikuva Foto: Heikki Saukkomaa/Lehtikuva



Själva lotsbåten har inget system för att registrera sina rörelser, men fraktfartyget har en så kallad VDR, voyage data recorder. Med hjälp av den kan man se om det större fartyget har förflyttat sig på ett sätt som kan ha påverkat den mindre farkosten.

– Man kan säga att det är fraktfartygens svarta låda. Dessutom har VTS-centralen information om hur båda har rört sig.

VTS kommer från Vessel Traffic Services och lyder under Trafikverket.

Hur nära tankfartyget var lotsbåten när olyckan skedde?

– Det tar jag inte ställning till, eftersom det är en central fråga i utredningen.

Under utredningen kommer det också att klarna om lotsprocesserna på något vis måste ses över för att undvika att flera olyckor sker. Det verkar som om de flesta uppfattar fredagens olycka som totalt osannolik.

– När jag fick budet om att en lotsbåt hade kantrat trodde jag att jag hörde fel. Det är väldigt överraskande. Båten är modern och gjord för krävande omständigheter, besättningen har en gedigen utbildning, säger Nurmi.

Zoom

Foto: Heikki Saukkomaa/Lehtikuva Foto: Heikki Saukkomaa/Lehtikuva