|

Undersökning: Få frågar efter matens ursprung på restaurang

En stor del av finländarna vill veta restaurangmatens ursprung men få frågar när de äter på restaurang. Zoom
Foto: Lehtikuva

En stor del av finländarna vill veta restaurangmatens ursprung men få frågar när de äter på restaurang.

Nästan 80 procent av finländarna vill veta varifrån maten på tallriken i restaurangen kommer i från, visar undersökning som Jord- och skogsbruksministeriet har låtit göra. Men få frågar om matens ursprung när de äter ute.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Undersökningen som 1000 personer deltog i visar att de som frågar efter matens ursprung på restaurang oftast frågar var rött kött kommer från, 51 procent. Näst flest frågor ställs det om fjäderfäköttets, 50 procent, och tredje flest om fiskens ursprung, 41 procent.

Undersökningen som gjordes av IRO Research på uppdrag av Jord- och skogsbruksministeriet visar att cirka 80 procent av finländarna vill veta var deras mat kommer från.

– Att fråga efter matens ursprung är viktigt för att vi skulle kunna vara säkra på vad vi äter, säger Suvi Rantala-Sarjeant som driver en fjäderfägård i Södra Österbotten.

Alla produkter från Rantalas gård kan spåras tillbaka till gården.

- Om förpackningen är försedd med gårdens namn och ort, är det en garanti för konsumenten att produkten är av bästa kvalitet, säger Rantala-Sarjeant.

Även gårdarna är mycket måna om hög hygien.

- Över 80 procent av kycklingfodret är inhemsk spannmål. Djuren matas inte med några rester, maten är av prima kvalitet, säger Rantala-Sarjeant.

Förutom matens ursprung är finländarna även intresserade av matens renhet, visar undersökningen.

Jord- och skogsbruksministeriets har satt i gång en tvåårig kampanj, #bramatvaxernara, som handlar om att värdesätta mat ska öka finländarnas medvetenhet om vad matens ursprung betyder.

Kampanjen följer matproduktionen på tio gårdar i olika delar av landet och söker svar på varför vår mat sägs vara världens renaste, ansvarsfullt producerad och spårbar.

I kampanjen deltar också Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK och Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC.

Kommentarer

Tyck till!

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt ger vi dig möjligheten att kommentera och diskutera den här artikeln. Håll dig till ämnet och håll god ton. Vårda ditt språk och respektera andra skribenter och personer i artikeln. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som vi bedömer som olämpliga.
|

Skidorna säljer som smör i Vasa: "Alla vill ut i spåren nu"

Joakim Jakobsson är butikschef på Stadium i Vasa. Han säger att både längdskidor, slalomskidor och skridskor säljer bra nu.
Foto: Sofia Nygård

Joakim Jakobsson är butikschef på Stadium i Vasa. Han säger att både längdskidor, slalomskidor och skridskor säljer bra nu.

När marken är vit blir det rusning till sportbutikerna. Äntligen, säger Joakim Jakobsson på Stadium i Vasa. Han minns fjolårets snöfattiga vinter. Även XXL i Stenhaga säljer mycket skidor nu.

Vill du läsa hela artikeln?

Obegränsad tillgång till webbnyheter och e-tidningen.

1 månad för 1 €

Mest läst senaste veckan