Januari är vanligtvis en lugn månad för Alko, men januari 2018 var sällsynt lugn. Jämfört med januari 2017 minskade försäljningen av long drink-drycker med nästan 40 procent, totalt minskade försäljningen med 7,5 procent.

Vid årsskiftet trädde den nya alkohollagen i kraft, vilket betydde att priserna ökade med 5 procent i snitt.

Men den verkliga förklaringen till den minskade försäljningen är att Alko inte längre har monopol på att sälja drycker med upp till 5,5 procent alkohol, bland annat de starkare long drink-dryckerna.

– Marknaden förändrades vid årsskiftet. Vi utför vårt uppdrag och betjänar välfärdssamhället med ansvarsfull alkoholförsäljning, säger Alkos vd Leena Laitinen i ett pressmeddelande som framhåller att Alkos mål inte är att maximera försäljningen.

Alko har räknat med att försäljningen av bryggeriprodukter minskar mellan 70 och 90 procent på grund av den nya alkohollagen. Enligt bolaget är det för tidigt att säga om prognosen håller.

Under 2018 öppnar Alko fyra nya butiker, tre av dem i huvudstadsregionen och en i Tammerfors. Under 2017 renoverades 40 av de totalt 355 Alko-butikerna, ungefär lika många butiker renoveras i år.