Ta snabbtåget från Närpes eller Jakobstad och nå den internationella flygplatsen i Vasa på en halv timme. Med snabbtåget når du också den nya djuphamnen i Vallgrund om du hellre vill ta färjan.

Tidsfristen för utlåtanden och åsikter om Österbottens landskapsplan 2040 gick ut på fredagen. Enligt planläggningsdirektör Ann Holm på Österbottens förbund handlar det om cirka 60 utlåtanden och runt 20 åsikter som nu ska bemötas (VBL 11.3).

För att redan i beredningsskedet få ett bollplank åt de som jobbat med landskapsplanen initierade Österbottens förbund idén om ett ”medborgarforum” bestående av tjugotalet personer som representerar olika befolkningsgrupper och intresse. Gruppens syfte var att de skulle representera en oräddhet i att framföra sina åsikter.

Med den utgångspunkten har gruppen följt med arbetet med landskapsplanen, som ju är ett övergripande styrdokument för samhällsplanering och byggande. John Erickson, Finnveras regionchef för Västra Finland och Åland, är den som sammanställt medborgarforums dokument.

Gruppen har tagit sitt uppdrag på allvar och kommer med många intressanta och fräscha förslag och idéer. Generellt anser gruppen att landskapsplanen bör sträcka sig längre än bara till det egna landskapet. Förutom att binda samman de österbottniska landskapen borde också Västerbotten inkluderas.
Sett ur ett framtidsperspektiv anser gruppen att konsekvensbedömning av demografiutvecklingens inverkan på landskapet vara tafatt.

Konkret efterlyser forumet två utredningar som planen borde kompletteras med. Den ena är en utredning om en snabbtågförbindelse som sammanbinder Vasa med Sydösterbotten och Seinäjoki samt med Jakobstad-Karleby, ett område med 250000 invånare.

Gruppen vision är ett höghastighetståg som går på räls på några meter höga stolpar. Banan kunde byggas i moduler och färdiga element, ett snabbt och billigt alternativ.

Snabbtågsförbindelsen skulle öka möjligheterna till pendling och därmed öka rörligheten och främja tillväxten. Och tillväxt ger ju som bekant nya jobb.
Ett syfte med snabbare kommunikationer är att öka tillgängligheten till arbetskraft Det handlar speciellt om att trygga tillgången till så kallad spetsarbetskraft.

Det andra som borde utredas är förutsättningarna för och möjligheterna att bygga en ny djuphamn i Vallgrund och det av två orsaker.

Vi har passerat bäst-före-datum för hamnen i Vasklot. Med sina 9 meter är farleden grund och hamnområdet ger inte utrymme utveckling och utvidgning. Landhöjningen gör ju heller inte framtidsutsikterna ljusare.

Regionens storhamn finns i Karleby. Landskapet Österbottens enda djuphamn finns i Kristinestad där farledsdjupet är 12 meter. Dock är vattendjupet utanför den nuvarande lotshamnen i Vallgrund 17-18 meter, vilket skulle tillåta en djuphamn för den större ”Panamaklassens” fartyg.
Det skulle i så fall vara den enda hamnen på finska sidan av Kvarken med möjligheter till en hamn med standarddjupet 15,2 meter. För att en dylik satsning ska bli lönsam borde man reservera ett större område vid den nya hamnen att användas som lager- och industriområde.

I sitt utlåtande gör Medborgarforum också en intressant analys om vilka följder digitaliseringen och den ökande näthandeln kan komma att få för våra handelsområden och affärscentra.

För tillfället utgör näthandelsvolymen i Finland cirka 4 procent av den totala handeln och den växer mycket snabbt.


För tillfället utgör näthandelsvolymen i Finland cirka 4 procent av den totala handeln och den växer mycket snabbt. I Britannien utgör näthandeln redan över 20 procent av volymerna och den är fortsättningsvis i mycket snabb tillväxt.

Det börjar vara vanligt att hushållen upplåter sina hemnycklar åt leverantörerna så att de skall kunna stuva in produkterna i kyl och frys.

Samtidigt är det givetvis svårt att sia om hur och i vilket skede en slik utveckling skulle påverka exempelvis marketarnas lönsamhet, centrumutvecklingen beträffande kommers och behov av affärslägenheter och så vidare.

Sannolikt växer inte marketarna längre, utan de blir eventuellt i större utsträckning lagerplatser, och specialaffärerna ändrar eventuellt struktur till showrooms.

Det är möjligt att de områden som anvisas för industri och lagring inte är lämpliga i den här utvecklingen. Handelsområdena och varulagerområden har dessutom olika behov av vägförbindelser.
Gruppen anser därför att dessa frågeställningar borde utvärderas bättre.

Österbottens förbund ska ha en eloge för sin idé om ett Medborgarforum som sparringpartner. Oberoende av hur det blir med exempelvis snabbtågförbindelsen eller djuphamnen i Vallgrund så har en proaktiv tanke om framtiden väckts.

Det gäller att våga visionera och gå över gränserna!
Tanken är att landskapsstyrelsen behandlar utkastet till landskapsplanen i april.