Fazerkoncernen lyckades öka både sin omsättning och sin rörelsevinst från år 2016 till år 2017. Omsättningen ökade från 1 603,1 miljoner euro till 1 641,6 miljoner euro och rörelsevinsten från 90,1 miljoner euro till 92,1 miljoner euro.

– Under 2017 utvecklades det ekonomiska läget positivt på många av Fazers viktigaste marknader. De finska, norska och ryska ekonomierna stärktes och den svenska ekonomin fortsatte att växa, säger Fazers koncernchef Christoph Vitzthum i ett pressmeddelande.

– Konkurrensen är dock knivskarp och det krävs hårt arbete för att bibehålla och utveckla våra marknadsandelar. Trots detta utvecklades Fazers försäljning positivt och det operativa resultatet förbättrades under 2017.

Fazer gjorde om i sin organisationsstruktur i mars 2017 när koncernen grundade ett nytt affärsområde vid namn Fazer Lifestyle Foods. Fazer Lifestyle Foods innebär en satsning på bland annat mjölkfria spannmålsprodukter och vegetabiliska måltider.

– Vi köpte också Bioferme, ett finländskt företag specialiserat på fermenterade havreprodukter. I november köpte vi det ledande nordiska smoothievarumärket Froosh, säger Vitzthum i Fazers pressmeddelande.

I slutet av 2017 hade Fazer 15 478 anställda, vilket var 55 färre än året innan.