Den totala omsättningen inom naturproduktbranschen uppskattas vara över 300 miljoner euro. Ökningen beror både på inhemsk efterfrågan och i ökande grad på exporten. Naturproduktbranschens sysselsättningsskapande effekt är i sin helhet redan mycket över 3 000 årsverken, skriver ministeriet i ett pressmeddelande.

Branschrapporten som offentliggjordes på torsdagen behandlar nuläget och framtidsutsikterna för branschen. Underlaget för rapporten är drygt 750 företag i naturproduktbranschen i Finland. Företagen i naturproduktbranschen önskar bland annat att ekologiska plockningsområden också fås till andra regioner i landet än till den norra delen.

– Finland ligger på världstoppen som ett land med flest ekologiska plockningsområden för naturprodukter. De stora områdena ger möjligheter att plocka flera olika naturprodukter som ekologiskt certifierade. Än så länge plockas bara blåbär, lingon och hjortron, säger Anne Ristioja på Närings-, trafik- och miljöcentralen i Lappland.

Finlands trumfkort i marknadsföringen är rena produkter, vilt ursprung, det arktiska läget och ekologiska aspekter. Efterfrågan på ekologiska naturprodukter ökar, på samma sätt som efterfrågan på nästan alla ekologiska produkter. I Finland ökade efterfrågan i fjol med 13 procent, i Europa och i USA med ungefär 10 procent.