|

VK: "Klart med ny färja till Umeå"

NyhetsbildZoom
För drygt två år sedan presenterades några skisser över hur den nya färjan kan komma att se ut. Det här var en. Foto: Midway Alignment och Wärtsilä
Västerbottens-Kuriren skriver att finansieringen av en ny färja mellan Umeå och Vasa är klar. – Jungfruturen blir någon gång i februari 2021, säger Bertil Hammarstedt, vd vid infrastrukturbolaget Inab.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

VK skriver att kostnaden för den nya färjan beräknas till omkring en miljard kronor (115 miljoner euro). Förhoppningen var från början att svenska och finska staten skulle stå för en fjärdedel av kostnaden var och EU resten. Finland sade ja, men Sverige och EU sade nej.

VK skriver att hälften lånas, resten av miljarden betalas med reavinsten från försäljningar av fastigheter och eventuellt andra lån och stöd.

Den 16 april beslöt Vasa stadstyrelse att förelså för fullmäktige att gå i borgen för 35 miljoner (för ett lån på 70 miljoner euro) plus högst 25 miljoner i egna pengar (VBL 17.4).

Sedan ifjol har färjans projektgrupp förhandlat med Europeiska Investeringsbanken, EIB, om att få låna ihop hälften av pengarna, skriver VK – och avslöjar hur det ser ut just nu.

– Vi har fått en offert från EIB att låna till en fast ränta på 1,79 i 30 år. Det är inte så dåligt va, säger Bertil Hammarstedt, vd för Umeå kommuns infrastrukturbolag Inab, till VK.

Hur stort lånet blir är inte klart. Men efter sommaren när det är avgjort blir det klart vilket varv som ska bygga färjan och hur den ska se ut. Elva varv har visat intresse och fyra–fem av dem ska väljas ut. Varven ska sedan lämna ett anbud inom augusti, skriver VK.

"Vi avser att lägga en beställning på färjan i månadsskiftet september/oktober".
Bertil Hammarstedt
vid för Umeå kommuns infrastrukturbolag Inab

– Vi avser att lägga en beställning på färjan i månadsskiftet september/oktober, säger Hammarstedt till VK.

Enligt VK måste nu Inab få ihop Umeås andel på 250 miljoner kronor. Om myndigheterna på svenska sidan inte är intresserad är det meningen att infrastrukturbolaget ska stå för kapitalet.

Inabs styrelse har nu beslutat gå vidare. Men innan allt är klart ska beslut tas i Umeå kommunföretags styrelse i mitten av maj och Umeå kommunfullmäktige tar upp frågan som ett informationsärende den 18 juni.

– Fullmäktige kan alltid säga nej, men ingen kommer att göra det. Färjan är i hamn. Det är faktiskt så, säger Hammarstedt, till VK.

VK: När sker jungfruturen?

– Någon gång i februari 2021. Jag har tidigare sagt någon gång i november 2020, men då räknade jag med en produktionstid på omkring 24 månader, säer Hammarstedt.

VK skriver också att man vill ändra ägarstrukturen så att Umeå kommunföretag tar över kommunens plats som huvudägare tillsammans med Vasa stad. Det sker om allt går vägen i början av 2019.

Hela artikeln på VK hittar du här.

Jag rekommenderar artikeln
Kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan