Enligt Pölönen får behandlingen av rättelseyrkanden och besvär inte överskrida tre månader. FPA har i vissa fall använt över fyra månader på att behandla vissa besvär.

– För att trygga kundernas rättsskydd och garantera kvaliteten i vår handläggning så behandlas varje rättelseyrkande individuellt. Det är viktigt att vi bekantar oss noggrant med varje enskilt fall, säger Jenni Mäkelä, ordförande för FPA:s Center för omprövning.

FPA lovar nu göra bot och bättring genom att rekrytera mer personal och effektivera samarbetet med Centret för omprövning. FPA bedyrar också att anstaltens ledning ska bemöta Biträdande Justitieombudsman Pölönens utlåtande senast den 1 juni.

– FPA beklagar alla olägenheter som vi har förorsakat våra kunder, skriver FPA i ett pressmeddelande.

FPA behandlade i fjol sammanlagt 1,7 miljoner ansökningar om utkomststöd. Omkring 1,3 procent av fallen överklagades.