– Arkiveringen av klientdata inom socialvården genomförs stegvis. I framtiden kan socialvårdsklienterna i tjänsten Mina Kanta-sidor se de uppgifter inom socialvården som berör dem, såsom beslut och klientplaner. Tidigast år 2020 är klientuppgifterna med klientens tillstånd också tillgängliga för andra aktörer inom socialvården genom Kanta-tjänsten, säger resultatområdesdirektören för socialarbete och familjeservice Erkki Penttinen.

Ibruktagandet av Kanta-tjänsten har förutsatt att Vasa stads social- och hälsosektor övergår till en verksamhet enligt de nationella bestämmelserna och anvisningarna från Institutet för hälsa och välfärd, THL.

Det här har förenhetligat serviceprocesserna och registreringen av det klientarbete som personalen utför. Också dataskyddet förbättras, eftersom användningen av klientuppgifterna uppföljs, styrs och övervakas.

Kanta-projektet har förberett de tekniska lösningar som användningen av Kanta-tjänsten förutsätter i samarbete med systemleverantören, Folkpenionsanstalten FPA och THL.

Ibruktagandet av Kanta-tjänsten innebär också en stor funktionell förändring, där hjälp från projektet har behövts vid koordineringen av barnskyddspersonalens utbildningar.