Med de två dagarnas kursfall har Tesla tappat över en fjärdedel av sitt börsvärde sedan toppnoteringen i september 2017.

Ett sänkt riktpris från analytiker på Morgan Stanley, som hänvisar till väsentligt lägre vinstmarginaler för Tesla, bidrar till utvecklingen. Bland annat pekar analytikerna på de problem Tesla har med att få fart på produktionen av Tesla Model 3.

Osäkerheten kring företaget präglas också av oklarheten kring finansieringen och att flera nyckelpersoner hoppat av, däribland Matthew Schwall, som ansvarade för Teslas kontakter med trafiksäkerhetsmyndigheter.

I fredags meddelade Tesla också att Doug Field, bolagets chefsingenjör, tagit tjänstledigt.

I ett meddelande till de anställda, som bekräftats av Tesla sedan det läckt ut till tidningen The Wall Street, skriver Elon Musk att det pågår en omfattande omorganisation. Bland annat flaggar han för en ommöblering i ledningsgruppen för företaget i syfte att förbättra kommunikationen och renodla verksamheten.

Tesla har i dagarna också registrerat ett dotterbolag i Shanghai, som ses som ett första steg mot att börja tillverka bilar, bildelar och batterier i Kina.

Samtidigt svärtas bilden av företaget av nya rapporter om svårförklarade olyckor med Tesla-bilar.

Så sent som i fredags ägde en olycka rum i South Jordan i delstaten Utah, USA, där en Tesla Model S inte stannade vid ett rödljus och körde in i en brandbil i nästan 100 kilometer i timmen, rapporterar Reuters.

Det är oklart om föraren av bilen använde det automatiska styrsystem som finns i bilmodellen när olyckan inträffade.

USA:s trafiksäkerhetsmyndighet NTSB inledde dagarna inför denna olycka den fjärde i raden av utredningar av olyckor med Tesla-bilar, sedan två tonåringar omkommit i en krasch i en Tesla Model S.