Majoriteten (58 procent) av finländarna har fortfarande en tv-apparat i hemmet, 38 procent en smart-tv, 80 procent bärbar dator och 60 procent en pekplatta.

44 procent av de som svarade på enkätundersökningen som DNA har låtit göra tittar på tv minst en timme om dagen. 22 procent ser på tv i över två timmar på vardagarna.

Var tredje uppger att deras tv-konsumtion har ökat. Det gäller även videotjänster såsom Netflix, Viaplay, HBO, C More, Yle Arenan, Ruutu och Katsomo. Drygt var femte tittar mer än tidigare på videor på nätet via exempelvis Youtube, Vimeo och Vine.

Två tredjedelar tittar nästan dagligen på traditionell tv och 87 procent minst en gång i veckan. Nästan hälften tar även del av tv-innehåll på datorn och drygt hälften via telefonen.

Facebook och Whatsapp är fortfarande de sociala medier som används mest på daglig basis. De senaste åren har Youtube, Instagram och Snapchat kraftigt ökat. 68 procent av finländarna tittar minst en gång i veckan på Youtube, men bara en knapp tredjedel varje dag.

Den dagliga användningen av Snapchat har fördubblats sedan 2016. I dag använder 12 procent Snapchat varje dag och 26 procent Instagram.

För två år sedan uppgav Facebook att 58 procent använde tjänsten dagligen jämfört med 53 procent i år. Trots det är Facebook fortfarande populärast med meddelandetjänsten Whatsapp hack i häl (49 procent).

Daglig användning av Facebook är vanligare bland kvinnor, medan Youtube är populärare bland män.

Över 1 000 finländare i åldern 15 till 74 år svarade på enkätundersökningen som utfördes av Nepa Insight.