Den gigantiska utbildningsåtgärden bottnar i en händelse på ett Starbucks-kafé i Philadelphia den 12 april.

Två afroamerikanska kunder, Rashon Nelson and Donte Robinson, nekades att låna toaletten och när de vägrade att lämna kaféet ringde personalen till polisen som grep dem för intrång. De åtalades aldrig.

Gripandet spelades in och spreds i sociala medier. Protesterna växte från många som uppfattade Starbucks agerande som ett utslag av rasism.

Ramaskriet fick Starbucks vd Kevin Johnson att kvickt be om ursäkt och lova att något liknande aldrig mer får inträffa hos Starbucks, rapporterar CNN. Och antifördomsprogrammet den 29 maj är ett steg mot att hålla det löftet, enligt honom.

Anställda samlades i små grupper för att lära och diskutera tillsammans om sina erfarenheter. Kevin Johnson, Starbucks ordförande Howard Schultz och musikern och aktivisten Common deltog virtuellt. En film om fördomar visades.

De flesta av de ungefär 7 000 licensierade Starbucks-ställena vid till exempel hotell, livsmedelsaffärer och flygplatser höll dock öppet som vanligt.