Fyra av fem finländare anser att det är värre att köra när man är trött än när man är småberusad – det vill säga att köra med alkohol i blodet, men under gränsen för rattfylleri.

Sju av tio av finländarna anser det vara en mycket allvarlig eller relativt allvarlig förseelse att köra småberusad, enligt Trafikskyddets enkät.

– Trötthet är en av orsakerna bakom många olycksfall och ökar även risken för farliga situationer. Den försvagade körförmågan på grund av trötthet blir ännu tydligare om man dricker ens en liten mängd alkohol. Sommarens aktiviteter och de ljusa nätterna lockar oss att stanna uppe längre och för många innebär också sommaren en ökad alkoholkonsumtion. Smådrickande kombinerat med att vaka länge kan snabbt orsaka problem på landsvägen, säger Tuula Taskinen kontaktchef vid Trafikskyddet.

Olyckan kan vara framme när man är bara lite trött, det räcker att uppmärksamheten försämras. Sexton procent av dem som svarade på Trafikskyddets enkät medger att de råkat ut för minst en farosituation under det senaste året på grund av att de var trötta när de körde bil.

– Många kanske anser att man kan hålla ut bakom ratten och slutföra bilresan. Hjärnan ställer dock in sig på sömn utan något särskilt tillstånd. När man blir trött börjar man blinka långsammare, och ögonlocken är slutna under en längre tid. Dessa störningar i uppmärksamhet varar kanske först bara en halv sekund, men de leder lätt till flera sekunders mikrosömn, säger Taskinen.

"Det skulle vara viktigt att lära sig känna igen sin egen vakenhetsgrad och de första tecknen på trötthet. På så sätt kan man styra in på en rastplats eller till en servicestation innan några farosituationer hinner uppstå".
Tuula Taskinen
Trafikskyddets kontaktchef

Orsaken varför finländare kör bil när de är trötta beror enligt Trafikskyddet på långa bilfärder, arbetet, sömnlöshet, tidsbrist och livssituation.

Det bästa sättet för att förebygga att man inte drabbas av trötthet bakom ratten och somnar är att vara tillräckligt utvilad före resan. Det lönar sig att ta pauser under sommarens bilresor. Nästan var tionde förare berättar att de hade råkat ut för en farosituation när de hade kört långa sträckor utan några pauser.

– Det skulle vara viktigt att lära sig känna igen sin egen vakenhetsgrad och de första tecknen på trötthet. På så sätt kan man styra in på en rastplats eller till en servicestation innan några farosituationer hinner uppstå, säger Taskinen.

Finländarnas åsikter om hur allvarliga olika trafikförseelser är utreddes med en enkätundersökning i maj 2018. Enkäten genomfördes av Kantar TNS OY på uppdrag av Trafikskyddet och 1 198 finländare svarade på den, av dem var 82 procent, det vill säga 967 bilförare.

Så här undviker du trötthet:

  • Sov minst sex timmar föregående natt.
  • Ta dig vid behov en tupplur före resan.
  • Fundera ut pausplatserna på förhand och ta regelbundna pauser.
  • Undvik att köra när du är sjuk eller i dålig form.
  • Ät inte tunga måltider och drick inte alkohol före körningen.
  • Undvik att köra på efternatten mellan klockan ett och sex, då risken att somna vid ratten är som störst.
  • Ett bra och piggt ressällskap hjälper till att hålla sig vaken.